چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

دوشنبه 19 تیر 1402 ، 57 : 12

کد خبر :

شکل‌گیری بستری حرفه‌ای برای سامان‌مندی گردشگری سلامت فارس

امکانات درمانی فارس سالانه حدود ۱۴ هزار گردشگر خارجی و چند برابر آن گردشگری داخلی را جذب می‌کند، استان فارس یکی از سرآمدهای کشور در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار سبحان ، جایگاه برجسته شیراز در برخورداری از پزشکان متخصص و امکانات درمانی سال‌ها است که تثبیت شده و زمینه‌ای ارزشمند برای رونق گردشگری سلامت فارس فراهم کرده است.

بر اساس آمارهایی که دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارائه کرده سالانه حدود ۱۴ هزار گردشگر خارجی به ویژه از کشورهای همسایه برای درمان به این شهر سفر می‌کنند و مطب‌ها و مراکز تشخیصی و مراکز درمانی شیراز ماهانه به طور میانگین یکهزار و ۵۰۰ نفر گردشگر را پذیرش می‌کند.

باید به آمار گردشگرهای خارجی حوزه سلامت فارس جمعیت میلیونی جنوب کشور را نیز افزود که سالانه برای دریافت بسیاری از خدمات درمانی خود راهی شیراز می‌شوند.

این ظرفیت گسترده ضرورتی انکار نشدنی را برای توسعه زیرساخت‌ها و سامان‌مندی گردشگری سلامت فارس ایجاد کرده است و دولت سیزدهم تا کنون گام‌های مکمی را در این زمینه برداشته است.

شکل‌گیری بستری حرفه‌ای برای سامان‌مندی گردشگری سلامت فارس

زیرساخت‌های قوی و فعالیت به سامان؛ چشم انداز آینده گردشگری سلامت فارس

این نوع گردشگریِ فرابخشی نیازمند توسعه‌ای همه جانبه است به‌گونه‌ای که ضمن فراهم شدن امکانات اقامتی و تشخیصی برای تسهیل در فرآیند درمان گردشگران، از سوء استفاده غیر قانونی برخی سودجویان نیز پیشگیری شود.

در مورد نخست ایجاد دهکده سلامت که مصوبه دولت دهم که سال‌ها متوقف مانده بود مورد توجه قرار گرفت و فاز نخست آن اسفندماه گذشته اجرایی شد و آنطور که معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس به سبحان گفت: اختصاص اعتبار برای تکمیل شهر سلامت را از نیازمندی‌های رونق گردشگری این استان است که در سفر دوم رئیس جمهور نیز پیگیری میشود.

شهر سلامت شیراز با نزدیک به یکهزار هکتار مساحت در شمال غرب شیراز بعد از گویم و نزدیک به آزاد راه ساخته می‌شود و از مراکز درمانی، آزمایشگاه و دیگر مراکز تشخیصی، هتل، مراکز توانبخشی و تمام امکانات مورد نیاز گردشگران سلامت از ابتدای ورود به شیراز تا درمان و خارج شدن از این شهر برخوردار است. به گفته محمد فرخ‌زاده برای ایجاد زیرساخت‌های این شهر با شرکت پارس گستر تفاهم نامه امضا شده و جاده‌ها و مسیر دسترسی آن در حال ایجاد است.

شکل‌گیری بستری حرفه‌ای برای سامان‌مندی گردشگری سلامت فارس

تشکیل انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت فارس

اما در مورد سامان‌مندی این حوزه و پیشگیری از سوء استفاده‌ها از جیب گردشگران، گامی موثر برداشته شده و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از تشکیل انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت برای نخستین بار در این استان خبر داد.

روح‌اله روانشاد با اعلام این خبر گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده در ماه های اخیر برای ساماندهی حوزه گردشگری سلامت استان فارس و گردشگران ورودی به شیراز، انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت این استان با حضور۸۱ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای گواهی حرفه‌ای سلامت تشکیل شد.

او راه‌اندازی تشکل حرفه‌ای گردشگری سلامت را گامی مهم برای جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به این حوزه دانست و گفت: ایجاد بستر حرفه‌ای و مناسب برای درمان بیماران در فارس از نتایج تشکیل چنین انجمنی است.

آنطور که او بیان کرد: این اقدام ارزنده با همکاری و همراهی استانداری فارس، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شیراز با تلاش معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی محقق شد.

روانشاد بای بیان اینکه محورهای مهم و کاربردی برای ساماندهی حوزه گردشگری سلامت در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: تشکیل انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت می‌تواند نقطه عطفی در انجام فعالیت‌های این حوزه باشد.

او عنوان کرد: از اهداف راه‌اندازی این تشکل حرفه‌ای ساماندهی نحوه پذیرش و ارائه خدمات درمانی به گردشگران ورودی به استان فارس و ارتقا کیفیت ارائه خدمات و رعایت نرخ‌های مصوب برای امور درمانی گردشگران سلامت است که با محوریت نظارتی دستگاه‌های اجرایی مربوطه انجام می‌شود.

این سامانمندی قابلیت گسترده استان بویژه شیراز در حوزه گردشگری سلامت را آماده می‌کند تا پس از تکمیل زیرساخت شایسته توجه دهکده سلامت به گونه‌ای قدرتمندتر از گذشته ادامه مسیر دهد و اشتغال‌زا و ثروت آفرین باشد.


دوشنبه 19 تیر 1402 ، 57 : 12

کد خبر :

بازدید : 237
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار استان ها

پربازدیدترین ها