چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

دوشنبه 19 تیر 1402 ، 42 : 12

کد خبر :

جایزه بهترین کتاب سال ایتالیا به نویسنده تازه‌درگذشته رسید

«بیا داریا» نوشته آدا دادامو نویسنده‌ای که چند ماه پیش درگذشت، به عنوان برنده جایزه استراگای سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری سبحان به نقل از سایت جایزه، با پایان آخرین دوره رای‌گیری جایزه استرگا آدا دآدامو با رمان «بیا درایا» به عنوان برنده هفتاد و هفتمین دوره جایزه استراگا انتخاب شد.

این جایزه توسط جوزپه داوینو، رییس بنیاد استراگا به آلفردو فاوی، لورتا سانتینی و النا استانکانلی که به ترتیب همسر، سردبیر و دوست نویسنده فوت شده هستند، اهدا شد. در مراسم تجلیل از این نویسنده و اهدای جایزه وی که به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد از ۵ نامزد نهایی امسال نیز تجلیل شد.

استراگا که مهم‌ترین جایزه ادبی ایتالیاست از میان ۵۶۱ رای، با کسب ۱۸۵ رای به پیروزی رمان آدا دادامو رای داد. روزلا پستورینو با ۱۷۰ رای برای «خود را به دوست داشتن تو محدود کردم»، آندریا کانوبیو با ۷۵ رای برای «گذر شبانه»، ماریا گرازیا کالاندرون با ۷۲ رای برای «جایی که مرا نبردی» و رومانا پتری با ۵۹ رای برای «دزدی شب» دیگر مدعیان این رقابت بودند.

همانطور که برخی از منتقدان و روزنامه‌نگاران ایتالیایی اشاره کرده‌اند، این آثار بیشتر زندگی‌نامه هستند و نشان دهنده این که چنین کتاب‌هایی که برمبنای ماجراهایی از واقعیت زندگی معاصر ایتالیایی خلق شده‌اند، چقدر در میان مردم محبوب هستند.

هیات داوران این جایزه متشکل از ۴۰۰ عضو ثابت به اضافه ۲۲۰ رای است که توسط محققان، مترجمان و روشنفکران ایتالیایی و خارجی منتخب از بیش از ۳۰ موسسه فرهنگی ایتالیایی خارج از کشور، ۲۰ کتاب‌خوان جدی و ۲۰ رای جمعی از مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و گروه‌های مطالعه کتاب از جمله حلقه‌هایی که در کتابخانه‌های رم راه‌اندازی شده‌ جمع می‌شود. در مجموع ۶۶۰ نفر دارای حق رای برای انتخاب کتاب برتر سال هستند.

در میان هیات داوران جدید که امسال به اعضای ثابت پیوسته‌اند می‌توان به جنارو سانگولیانو وزیر فرهنگ، میگوئل گوتور مشاور فرهنگی رم و نویسنده ورونیکا رایمو که سال ۲۰۲۲ برنده جایزه استراگا شد اشاره کرد. امسال ۳۱ موسسه فرهنگی ایتالیایی خارج از کشور از جمله در ابوظبی، هامبورگ، آمستردام، برلین، بروکسل، بوئنوس آیرس، قاهره، کپنهاگ، هلسینکی، لیون، لیسبون، لندن، لس‌آنجلس، مادرید، ملبورن، مونترال، پاریس، پکن، پراگ، سانتیاگو، سئول، شانگهای، اشتوتگارت، استکهلم، استراسبورگ، توکیو، ورشو، وین و واشنگتن فعالیت می‌کنند هم با رای خود در انتخاب برنده نقش داشتند.

برنده امسال این جایزه را در حالی برده است که ۳ ماه پیش جان باخت. این نویسنده و مقاله‌نویس به دنبال یک بیماری سخت در یکم آوریل امسال (۱۲ فروردین) در ۵۵ سالگی و دو روز پس از آن که کتابش در میان ده‌ها عنوان اولیه جایزه استرگا جای گرفت از دنیا رفت.

آدا دادامو چهارمین برنده‌ای است که پس از مرگ جایزه استرگا را دریافت می‌کند. پیش از او جوزپه توماسی دی لامپدوزا در سال ۱۹۵۹، ماریا ترزا دیلاسیا در سال ۱۹۸۵ و ماریا بلونچی که جایزه استراگا را در سال ۱۹۴۷ ایجاد کرد و آن را برای رمان با عنوان «رنسانس خصوصی» در سال ۱۹۸۶ دریافت کرد، پس از مرگ به عنوان برنده انتخاب شده بودند.

کتاب برنده که توسط ۱۰ ناشر رد شد، سرانجام توسط «الیوت» انتشارات کوچکی که سال ۲۰۰۷ در رم تأسیس شد، به چاپ رسید. «بیا داریا» که عنوانش نام دختر نویسنده - داریا -را تداعی می‌کند، نامه عاشقانه یک مادر به دختر نوجوانش است که از بدو تولد به دلیل یک بیماری مغزی معلول است.

نویسنده در این کتاب خاطرات قدرتمند و ظریف، رابطه با دخترش را بازگو می‌کند و برخی از تردیدهای او را در مورد مسائل مهم اجتماعی مانند سقط جنین و حقوق زنان در میان می‌گذارد. در واقع، این کتاب به مشکلات، تنهایی و ناراحتی والدینی می‌پردازد که هر روز از کودکان دارای معلولیت مراقبت می‌کنند؛ آن هم در جامعه‌ای که مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها و بنیادهای حمایت اجتماعی همیشه آنقدر که لازم است توجه و مراقبت از خانواده‌های کودکان دارای معلولیت را به خود جلب نمی‌کند.

از این کتاب به عنوان کتابی شجاعانه، صمیمی و در عین حال اجتماعی، که داستانی بسیار خصوصی را روایت می‌کند، اما می‌تواند خوانندگان زیادی را به حرکت درآورد، یاد شده است.

مجسمه برنده آستراگا (جادوگر) تندیس جادوگری است که از شکل الهه جادوها الهام گرفته شده و مانند یک الهه ادبی الهام بخش نویسندگان است. جایزه استرگا از مهم‌ترین جوایز ادبی ایتالیا است و از سال ۱۹۴۷ هر سال به کتابی داستانی داده می‌شود. از معروفترین برندگان این جایزه دینو بوتزاتی، چزاره پاوزه، الزا مورانته، پریمو لوی، ناتالیا گینزبورگ و امبرتو اکو هستند.


دوشنبه 19 تیر 1402 ، 42 : 12

کد خبر :

بازدید : 221
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار فرهنگی

پربازدیدترین ها