چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

يكشنبه 18 تیر 1402 ، 48 : 15

کد خبر :

علت تمایل خانواده‌ها به ثبت نام فرزندان در مدارس غیردولتی:

چرا خانواده‌ها شهریه‌های هنگفت مدارس غیردولتی را متحمل می‌شوند؟

علت تمایل خانواده‌ها به ثبت نام فرزندان در مدارس غیردولتی با وجود شهریه‌های هنگفت موضوعی است که درچند ساله گذشته به شدت در جامعه دیده می‌شود، بیشتر خانواده‌ها معتقدند برای آموزش و پرورش بهتر به این مدارس روی می‌آورند.

به گزارش گروه سبحان ، بسیاری از خانواده‌ها در سال‌های اخیر به تحصیل دانش آموزان در مدارس غیردولتی درحالی تمایل دارند که مدارس دولتی را پاسخگوی نیازهای علمی، آموزشی و پرورشی فرزندان خود نمی‌دانند.

در واقع بسیاری از این خانواده‌ها هزینه‌های سنگین شهریه مدارس غیردولتی که هرسال هم افزایش می یابد را متقبل می‌شوند تا در نهایت فرزندانشان پیشرفت کنند و آموزش مناسبی داشته باشند.

اکنون براساس گفته های رئیس مدارس و مراکز غیردولتی، ۱۴ درصد از دانش‌آموزان کل کشور به طور میانگین در مدارس غیردولتی مشغول ادامه تحصیل هستند.

در واقع بسیاری از این خانواده‌ها معتقدند که مدارس دولتی به صورت متعهد و با رفتار مناسب با فرزندان برخورد نمی‌کنند بنابراین آنها مجبور به پرداخت شهریه‌های بالا می شوند.

براساس این موضوع پیش آمده در جامعه، رهبر معظم انقلاب در روز ۱۲ اردیبهشت هم‌زمان با سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلّم تاکید کردند که تقویت مدارس دولتی مهم است، نباید جوری باشد که وقتی اسم مدرسه دولتی به میان می آید، ضعف مدرسه نمایان شود.

ایشان همچنین فرمودند که معلمان خوب، مربیان تربیتی خوب، فضای آموزشی قابل قبول، معلمان متعهد در مدارس دولتی باید وجود داشته باشد. یعنی وقتی به مدارس دولتی بی اعتنایی می کنیم به این معناست که فردی که بنیه مالی اش انقدر نیست که در یک مدرسه شهریه بگیر ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف دهد. یعنی کسی که بنیه مالی ندارد بنیه علمی هم نداشته باشد، این بی عدالتی است و بی عدالتی پذیرفته نیست.

این موضوع درحالی روند افزایشی یافته که برخی از مدارس دولتی در تهران به دلیل نداشتن دانش آموز به عنوان مدرسه غیردولتی به موسسان اجاره داده می شود، مسئولان آموزش و پرورش در این راستا اعلام کرده‌اند که واگذاری این مدارس به بخش غیردولتی در بازه زمانی ۱۰ ساله اتفاق افتاده است و مدیران مناطق شهر تهران برای واگذاری املاک از طریق مزایدات دولتی اقدام می‌کنند.
عدد ۵ تا ۴۸ میلیون تومان شهریه مصوب است، در این راستا ۳۸ درصد شهریه فوق برنامه درسی، همراه با شهریه مکمل و برنامه‌های تابستانی که اختیاری هستند، به عدد شهریه مصوب اضافه می‌شود

در این راستا، کاهش تمایل خانواده‌ها به تحصیل فرزندان در مدارس دولتی و از سوی دیگر افزایش شهریه‌های مدارس غیردولتی چالش‌هایی است که این روزها خانواده‌ها با آن دست به گریبان هستند.

بنابراین برای اعلام شهریه‌های مصوب امسال، احمد محمودزاده رئیس مدارس و مراکز غیردولتی ۳ تیر ۱۴۰۲ در نشست خبری با خبرنگاران گفت: عدد ۵ تا ۴۸ میلیون تومان شهریه مصوب است، در این راستا ۳۸ درصد شهریه فوق برنامه درسی، همراه با شهریه مکمل و برنامه‌های تابستانی که اختیاری هستند، به عدد شهریه مصوب اضافه می‌شود که این میزان را در سامانه مدارس و مراکز غیردولتی می‌توان مشاهده کرد.

همچنین محمودزاده اعلام کرد که مدارس موظف هستند میزان شهریه را در جایی نصب کنند تا به صورت واضح خانواده ها در بازدید از مدرسه عدد مصوب را مشاهده کنند.

وی همچنین درباره دریافت شهریه بیش از حد مصوب در برخی از مدارس اظهار کرد: شهریه مازاد حتما باید به خانواده‌ها بازگردد. مدارس نباید شهریه اضافه دریافت کنند.

پس از اعلام شهریه مصوب و موارد اعلام شده، خبرنگار ایرنا در بازدید از تعدادی از مدارس غیردولتی میزان شهریه و دلیل تمایل خانواده‌ها به ثبت نام درمدارس غیردولتی را بررسی کرد.




يكشنبه 18 تیر 1402 ، 48 : 15

کد خبر :

بازدید : 228
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار اجتماعی

پربازدیدترین ها