دوشنبه 31 اردیبهشت 1403    2024/5/20

يكشنبه 04 تیر 1402 ، 18 : 9

کد خبر :

15 اقدام وزارت علوم در دولت سیزدهم از زبان زلفی‌گل

وزیر علوم 15 اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم را عنوان کرد.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پیرامون علمکرد وزارت علوم در مدتی که از وزارت وی گذشته است، گفت: ما در این مدت بر روی اولویت‌های پنج گانه که از ابتدا مطرح کرده بودیم(مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید، خدمت، ثروت و سرمایه از دانش)، کار کردیم و در این راستا بحث نظام سنجش و انگیزش جدیدی را طراحی کردیم که در این نظام سنجش و انگیزش جدید بایستی ارکان مختلف جامعه دانشگاهی لحاظ شود.

* شیوه پذیرش جدید دانشجو در دانشگاه‌ها

وی افزود: شیوه جدید پذیرش دانشجو به صورت استادمحور را داشتیم که برای مقاطع ارشد و دکتری که پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌هایشان در راستای نیازهای جامعه است و همچنین افزایش تعداد پایه‌های تشویقی که قبلاً بین ۷-۵ دانشگاه بود و در حال حاضر به ۶۰ پایه تشویقی رسیده است و اساتید می‌توانند براساس تلاش‌هایشان سالانه بین یک تا سه پایه تشویقی دریافت کنند که دو مورد از آن می‌تواند تشویقی باشد. 

* ابلاغ دستورالعمل اختصاص پژوهانه

وزیر علوم به ابلاغ دستورالعمل پژوهانه نیز اشاره کرد و گفت: هماهنگ کرده‌ایم تمام دانشگاه‌ها اختصاص پژوهانه داشته باشند. 

وزیر علوم با بیان اینکه با مجوزی که از مقام معظم رهبری گرفتیم اعتبار ویژه‌ای برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص یافت، گفت: اختصاص پژوهانه به اساتید جدید الاستخدامی که در ۵ سال گذشته استخدام شده‌اند و همچنین به استادان یک درصد و دو درصد برتر جهان نیز جزء کارهایی بوده که انجام داده‌ایم.

* حمایت از استعدادهای برتر

زلفی‌گل اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای هم با بنیاد ملی نخبگان در راستای بورسیه کردن و حمایت‌ از المپیادها و رتبه‌های برتر داریم؛ همچنین در وزارت علوم مجوز تأسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت کرده‌ایم به طوریکه اختصاص ۶۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی به پژوهش را داریم که از طریق صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری اضافه کرد: کارت اعتباری پژوهانه برای اعضای هیأت علمی، دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد، بورسیه صنعت، دستورالعمل تعاملات علمی ملی و بین‌المللی، امریه پسادکتری، امریه فناوری، تور فناوری، مرجعیت علمی که بسیار مهم است را در دستور کار داشتیم. 

* انتشار 40 مجله علمی طی دو سال

زلفی‌گل اضافه کرد: ظرف مدت ۲ سالی که در وزارت علوم حضور یافتم تعداد ۴۰ مجله از جمهوری اسلامی ایران تحت نمایه بین‌المللی درآوردیم که قبلاً به طور متوسط سالیانه ۲ مجله داشتیم، اما طی این ۲ سال ۴۰ مجله داشتیم که ۱۱ مورد از این مجله‌ها، مجله‌های فارسی هستند.

* اعطای نشان سرو به رؤسای برتر دانشگاه

وی یادآور شد: طی این مدت ارزیابی رؤسای دانشگا‌ه‌ها و اختصاص نشان سرو را داریم و از بین رؤسای دانشگا‌ه‌ها تعدادی از رؤسای دانشگاه‌هایی که عملکرد بهتری داشتند را انتخاب کردیم و نشان سرو را به آنها اختصاص دادیم. 

زلفی‌گل اظهار داشت: بحث تدوین دستورالعمل تألیف کتاب‌های درسی را داریم و تصویب ۵ درصد قانونی کردن درآمد دانشگا‌ه‌ها که باید صرف بودجه فرهنگی شود.


يكشنبه 04 تیر 1402 ، 18 : 9

کد خبر :

بازدید : 225
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار فرهنگی

پربازدیدترین ها