چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

پنجشنبه 15 تیر 1402 ، 14 : 12

کد خبر :

چرا کارشناسان پلیس با تاخیر سر صحنه تصادف می‌رسند؟

افکار عمومی اغلب از تاخیر در رسیدن کارشناسان پلیس راهور برای بررسی صحنه تصادفات گلایه دارند و این مساله به یکی از پرسش‌های عمومی تبدیل شده است، اما پلیس هم در این رابطه نظرات خود را دارد و می‌گوید که تاخیر تا حدودی و براساس شرایطی، عادی است.

به گزارش سبحان ، هنگام وقوع تصادفات خودرویی، گذشته از اینکه چه کسی مقصر است، مشکلاتی چون اتلاف وقت، خسارت، هزینه های مالی و شاید هم هزینه های جانی فشار بسیاری را بر هر کسی وارد می کنند که با توجه به شرایط امروزی البته هزینه های بخش اقتصادی آن قابل توجه است.

اما یکی از مواردی که بر عصبانیت و بار روانی حوادث رانندگی می افزاید، گاه تاخیر حضور پلیس راهنمایی و رانندگی است که بسته به فصول سرد و گرم سال مایه رنجش مضاعف طرفین حادثه است. البته این مسئله کلیت ندارد و در بسیاری از موارد نیز شاهد حضور به موقع (البته نه سریع) پلیس راهنمایی بر سر صحنه هستیم. اما عموماً این حضور با تاخیر همراه است که کلافگی، سردرگمی را هم برای حادثه دیدگان و هم برای مردمی که در ترافیک گرفتار می شوند، به همراه دارد.

پلیس راهور مانند دیگر نیروهای انتظامی وظیفه خدمات دهی دارد و کارنامه قبولی آنها را می توان در حوادث متعدد طبیعی مانند برف، باران، سیل، تعطیلات آخر هفته و مدیریت جاده ها برای سفر امن مردم و کمک به در راه ماندگان به وضوح دید. اما در مورد تصادفات به خصوص حوزه شهری موضوع متفاوت است.

با وجود اینکه در تصادفات به خصوص حوزه شهری در مواردی شاهد حضور به موقع عوامل انتظامی هستیم، اما حضور کارشناسان تصادف برای تهیه کروکی در اغلب موارد با تاخیر همراه است. در برخی موارد این تاخیر از یک ساعت نیز تجاوز می کند که نه تنها منجر به ترافیک سنگین در خیابان می شود، بلکه زمینه کلافگی و عصبانیت عاملین تصادف را ایجاد می کند که در بعضی مواقع به دعوا هم کشیده می شود.

تاخیر عادی بنابر شرایط

رئیس اطلاع رسانی پلیس راهور کشور به ایرنا، گفت: تاخیر کارشناسان پلیس امری طبیعی و عادی است و میزان تاخیر در صحنه حوادث و تصادفات رانندگی هم به طور میانگین در صورت عادی بودن شرایط برای مناطق برون شهری ۲۰ دقیقه و مناطق شهری ۱۵ دقیقه است.

سرهنگ مجید غفاری افزود: بسته به پیک ترافیک، پیک سفر، وقوع حادثه در مناطق روستایی و دور افتاده، نوع تصادفات محدوده عملیاتی کارشناس و مواردی از این دست، زمان حضور متصدی کروکی متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: معمولا کارشناسان راهور که وظیفه ترسیم کروکی تصادفات را دارند، محدوده عملیاتی داشته و باید حوزه نسبتاً گسترده‌ای را پوشش دهند که ممکن است همزمان چندین تصادف در آن محدوده رخ داده باشد و مامور مربوطه باید به تمامی تصادفات حوزه خود رسیدگی کند.

رئیس اطلاع رسانی پلیس راهور کشور توضیح داد: به طور مثال ممکن است در یک حادثه چندین فوتی داشته باشیم که مامور باید برای هرکدام از فوتی‌ها کروکی مجزا تهیه کند. همین مسئله منجر به تاخیر حضور در صحنه تصادف دیگر می شود.

محدودیت کارشناسان آموزش دیده

سرهنگ غفاری اظهار داشت: در تعداد کارشناسان است با محدودیت هایی روبرو هستیم که به عوامل متعددی بستگی دارد؛ یعنی حضور کارشناسان در هر محدوده بر مبنای میانگین تصادفات است. اما برخی روزها ممکن است در همان محدوده شاهد چندین تصادف تقریباً همزمان باشیم.

به گفته او، مسئله دیگر، مهارت کارشناسان است و هر پلیس درجه‌دار نمی‌تواند کارشناس تصادف باشد و به او کد کروکی تعلق نخواهد گرفت. کد و مجوز کروکی برای افسرانی است که دوره های کارشناسی تصادفات را در راهور گذرانده باشند و همین مسئله شمار ماموران کارشناس را محدود می‌کند.

وی در پاسخ به تاخیرهای طولانی و حتی ساعتی حضور کارشناسان راهو ردر صحنه تصادف، توضیح داد: همانطور که گفتم تاخیر تا حدودی پذیرفته شده است و بیش از این نیز مربوط به عوامل متعدد می‌شود. البته نباید استثنائات را به عنوان رویه پلیس تلقی کرد و آن را عادی دانست.

سرهنگ غفاری تاکید کرد: با این حال پلیس وظیفه خود می‌داند مشکلات مردم به خصوص در حوزه ترافیکی را در کم‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت برطرف کند.


پنجشنبه 15 تیر 1402 ، 14 : 12

کد خبر :

بازدید : 264
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار اجتماعی

پربازدیدترین ها