چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

سه شنبه 13 تیر 1402 ، 10 : 15

کد خبر :

بیزنس اینسایدر:

اروپا برای برگرداندن روسیه به سوئیفت به تکاپو افتاد

بیزنس اینسایدر نوشت: بحران جهانی غذا به حدی وخیم شده که اتحادیه اروپا اکنون قصد دارد یک بانک تحریم شده روسیه را دوباره به سیستم مالی جهانی (سوئیفت) متصل کند تا روند عرضه غلات را حفظ کند.

به گزارش روز سه شنبه سبحان ، بیزنس اینسایدر یادآور شد که اتحادیه اروپا ارتباط این بانک با نظام مالی جهانی را سال گذشته به بهانه حمله به اوکراین قطع کرد.

این رسانه تصمیم اتحادیه اروپا برای متصل کردن این بانک روس به سیستم مالی جهانی را با استناد بر گزارش روز دوشنبه فایننشال تایمز و به نقل از پنج نفر از افراد مطلع از این تصمیم منتشر کرد و افزود: اتحادیه اروپا با این توافق قصد دارد به بانک دولتی کشاورزی روسیه اجازه دهد تا پرداخت های مربوط به صادرات غلات را با اتصال به این سیستم انجام دهد.

بر اساس پیشنهادی که از سوی مسکو ارائه و با میانجی گری سازمان ملل پیگیری شده است، یک شرکت تابعه جدید بانک مذکور نیز اجازه استفاده از سوئیفت، را خواهد داشت. برخی از بانک های روسی پس از تهاجم این کشور به اوکراین، از استفاده از این شبکه منع شدند.

۲ منبع آگاه از این تصمیم به فایننشال تایمز گفتند که پیشنهاد صدور مجوز دسترسی بانک روسی به سیستم مالی جهانی، بهترین گزینه از بین همه گزینه های نامطلوب ممکن برای حفظ حمایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از تمدید قرارداد صادرات غلات از دریای سیاه است که در ۱۸ ژوئیه (۱۷ تیر) امسال مهلت آن به پایان می رسد.

بیزنس اینسایدر: اروپا برای برگرداندن روسیه به سوئیفت به صرافت افتاد

قرارداد غلات - که اجازه عبور غذا و کود از سه بندر کلیدی اوکراین را می داد - در ژوئیه ۲۰۲۲ منعقد شد تا به کی‌یف اجازه دهد به صادرات محصولات غذایی خود به بازار جهانی در بحبوحه بحران غذایی ادامه دهد.

تا پیش از آن، محموله‌های غلات اوکراین در بنادر این کشور گیر کرده بودند زیرا روسیه برخی از مسیرهای مهم کشتیرانی دریای سیاه را مسدود کرده بود.

بیزنس اینسایدر نوشت: پیشنهاد بازگرداندن بانک کشاورزی روسیه به سیستم سوئیفت، بر مشکلاتی که جامعه بین‌المللی بر سر تحریم‌های وضع شده علیه مسکو با آن مواجه است، تاکید می‌کند.

بر اساس این گزارش اخبار مربوط به واگذاری این امتیاز احتمالی به بانک روسی درست زمانی منتشر شد که گنادی گاتیلوف (Gennady Gatilov) نماینده روسیه در سازمان ملل به روزنامه ایزوستیا (حامی کرملین) گفت که هیچ دلیلی برای حفظ «وضعیت موجود» در قرارداد غلات دریای سیاه وجود ندارد.

گاتیلوف گفت که اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت یکی از شروط تمدید قرارداد است.

روسیه صادرکننده اصلی کالاها از انرژی گرفته تا محصولات کشاورزی است. در حالی که زنجیره تامین مواد غذایی در جهان از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ دچار اختلال شده است، جنگ بین روسیه و اوکراین که هر ۲ از صادرکنندگان عمده گندم هستند، این نابسامانی‌ها را تشدید کرده است.

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل در مارس ۲۰۲۲ به رکورد ۱۵۹.۷ رسید. این شاخص در مامه مه سال ۲۰۲۳ به ۱۲۴.۳ کاهش یافته است.

بیزنس اینسایدر نوشت: کمیسیون اروپا و بانک کشاورزی روسیه از پاسخگویی فوری به درخواست این رسانه درباره تصمیم اخیر اتحادیه اروپا خودداری کردند.


سه شنبه 13 تیر 1402 ، 10 : 15

کد خبر :

بازدید : 246
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها