چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403    2024/4/24

دوشنبه 28 آذر 1401 ، 0 : 12

کد خبر :

قالیباف در گفتگوی زنده تلویزیونی:

امکان انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی فراهم می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت بستر فنی انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کرده است باید قدرت خرید مردم حفظ شود ، تثبیت قیمت اشتباه است.

 

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه (۲۸ آذر ماه) پس از خبر ساعت ۲۱ شبکه یک در برنامه زنده تلویزیونی با موضوع بررسی عملکرد مجلس یازدهم در ۳۰ ماه گذشته و مهم‌ترین مسائل کشور آغاز شد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات مجلس در تحول قوانین اقتصادی گفت: رویکرد ما در مجلس یازدهم زسیدگی به دغدغه های اقتصادی و فرهنگی بود، یکی از موضوعات مالیات بود، عدالت مالیاتی از موضوعات مهم است،مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از سفته بازی و سوداگری همین روزها در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. امروز درآمدهای مالیاتی دولت افزایش یافته است، مودیان از ۴ تا۵ میلیون نفر به ۷ تا۸ میلیون افزایش یافته اند. با سامانه محور شدن اخذ مالیات ، معافیت های مالیاتی برای مودیان خرده در نظر گرفته شد و چندین میلیون نفر مشمول معافیت مالیاتی شدند و چند صد هزار نفر که درآمد بالایی داشتند،مشمول مالیات شدند.

 

قالیباف ادامه داد: یکی از وعده ها مالیات بر خانه های خالی بود بخشی از این قانون اجرا شده، و اجرای قانون آغاز شده است.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد کمک به سفره مردم گفت: سیاست های جبرانی نسبت به تورم برای بالابردن قدرت خرید مردم، توانایی لازم را نداشت، در مورد خذف ارز ترجیحی مجلس برای جبران سبد کالا را در نظر گرفت تا حوزه معیشت مردم آسیب نبیند. اگر آن چه در مجلس تصویب شده بود که قیمت کالاهای اساسی از شهریور سال ۱۴۰۰ بالاتر نرود،اما در اجرای قانون نقص وجود دارد، دولت در حال تلاش است تا به مردم سبد کالا بدهد و مردم انتخاب کنند بین سبد کالا و یارانه نقدی.

 

قالیباف در مورد حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۲ گفت:دو اشکال در اجرای قانون مربوط به حذف ارز ترجیحی وجود داشت، تثبیت نرخ ارز اسمی در قانون اجرا نشده است و یک اشکال است، دومین اشکال این بود که باید با سبد کالا معیشت مردم مورد حمایت قرار می گرفت اما در بخش یارانه ۴۲۰۰ تومانی که به همه نهاده ها می دادیم ریخت و ریز زیادی انجام می‌شد چون قانون در حذف ارز ترجیحی ناقص انجام شده است و باید تکمیل شود.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت بستر فنی انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کرده است باید قدرت خرید مردم حفظ شود ، تثبیت قیمت اشتباه است.


دوشنبه 28 آذر 1401 ، 0 : 12

کد خبر :

بازدید : 1136
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار اقتصادی

پربازدیدترین ها