چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

شنبه 10 تیر 1402 ، 37 : 15

کد خبر :

نسخه‌های جادویی برای مقابله با گرمازدگی

یک متخصص طب اورژانس یکی از نیازهایی که در فصل تابستان باید به طور ویژه به آن توجه کرد را دریافت مقادیر کافی مایعات برشمرد و گفت: در فصول گرم سال، چون دفع آب از طریق تعریق افزایش پیدا می‌کند، مایعات زیاد بنوشید.

به گزارش روز شنبه سبحان از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مجید شجاعی تاکید کرد؛ برای پیشگیری از بروز گرمازدگی در ایام گرم تابستان تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت بدنی و محافظت از آفتاب داشته باشید.

وی ادامه داد: گرمازدگی را دارای چهار مرحله برشمرد که شامل مراحل استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی هستند.

وی با اشاره به اینکه هر یک از این مراحل علایمی خاصی را دارند، گفت: در مرحله استرس گرمایی فرد علایمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می کند. در مرحله خستگی گرمایی نیز با علایمی نظیر عرق کردن شدید، خستگی، قرمز شدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع همراه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: مرحله گرمازدگی با علایمی نظیر رنگ پریدگی، عرق شدید، تهوع، اسهال و استفراغ، جوش‌های ریز گرمازدگی مشخص می شود و از دیگر علایم گرمازدگی نیز می توان به سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، تکرر ادرار و ادرار تیره رنگ، از دست دادن تمرکز، ادم یا تورم خفیف پا، مچ پا یا انگشتان دست و از دست دادن هوشیاری اشاره کرد.

گاهی بر اثر گرما سلول‌های سطحی پوست آسیب دیده، عرق زیر پوست جمع شده و فرد دچار جوش زیر پوستی یا به اصطلاح عرق سوز می شود.


به گفته این متخصص طب اورژانس بیمارستان امام حسین(ع)، مرحله سکته گرمایی نیز با ضربان ضعیف، تنفس سریع، کاهش تعریق، پوست داغ و خشک و قرمز، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، تاری دید، تحریک پذیری و یا تغییرات خلقی، عدم هماهنگی و از دست دادن هوشیاری همراه است. اگر این مرحله شدید باشد می تواند به نارسایی ارگان های بدن، کما و مرگ منجر شود. وضعیت دیگری که ممکن است با سکته گرمایی شدید رخ دهد، رابدومیولیز است، این بیماری باعث تخریب سلول‌های عضلانی و در نتیجه نارسایی کلیه می شود.

نسخه‌های جادویی برای مقابله با گرمازدگی

هشت لیوان آب در روز بنوشید و نوشیدنی بدون گاز مثل آب میوه یا دوغ نیز جانشین مناسبی است، از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار مانند کولا، قهوه و چای خودداری کنید، زیرا کافئین ادرارآور و باعث دفع آب از بدن می شود.

وی، تغییر رژیم غذایی، خودداری از مصرف غذاهای چرب و داغ، استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب، ورزش و فعالیت بدنی را در برابر گرمازدگی موثر دانست و گفت: لباس‌های سبک و گشاد از جنس کتان و نخ بپوشید، لباس‌های تیره و سنگین گرما را جذب می‌کنند و به یاد داشته باشید برخی از پارچه‌های نازک، حفاظ کافی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید ایجاد نمی‌کنند.

شجاعی با تاکید براینکه از کلاه‌های لبه‌دار و ترجیحا منفذدار و عینک آفتابی برای محافظت از چشم استفاده کنید، تصریح کرد: از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و از رفتن به جاهایی که سایبان ندارد و تهویه آن خوب نیست، حتی المقدور خودداری کنید.
از کلاه‌های لبه‌دار و ترجیحا منفذدار و عینک آفتابی برای محافظت از چشم استفاده کنید

این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص اقدامات درمانی که هنگام بروز گرمازدگی باید صورت گیرد گفت: هنگام مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده باید مصدوم را به جای خنک منتقل کرده، دراز بکشد و پاهای او را بالا برده و لباس های مصدوم را درآورده، ملحفه خیس روی وی انداخته و آب ولرم رویش بپاشید. البته حمام گرفتن برای افراد هوشیار توصیه می شود.

به گفته شجاعی، از قرار دادن کیسه‌های یخ در کشاله ران، زیر بغل، زانو، مچ دست و پا نیز می توان استفاده کرد و درصورتی که فرد هوشیار باشد می توان او را تشویق کرد تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد.


شنبه 10 تیر 1402 ، 37 : 15

کد خبر :

بازدید : 269
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار اجتماعی

پربازدیدترین ها