يكشنبه 09 اردیبهشت 1403    2024/4/28

دوشنبه 30 مرداد 1402 ، 0 : 12

کد خبر :

کنعانی در نشست خبری:

همکاری ایران با بریکس یک منفعت دوجانبه است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همکاری ایران با بریکس یک منفعت دوجانبه است، تاکید کرد: تعدد مشارکت‌های سطح بالای ایران در نشست‌های بریکس دال بر وجود این تمایل و همکاری‌هاست.

ناصر کنعانی در نشست خبری اظهار داشت: سالروز کودتای آمریکا انگلیسی ۲۸ مرداد را پشت سر گذاشتیم. به فرمایش رهبری ۲۸ مرداد آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکاست. اعتراف وزیرخارجه اسبق آمریکا در مصاحبه اخیرش با گاردین قابل توجه است.

وی ادامه داد: معتقدیم پایان دادن به مواضع غیرسازنده آمریکا و انگلیس در امور داخلی ایران اولین گام ضروری در این‌باره است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امروز روز جهانی یادبود و ادای احترام قربانیان تروریست است و ایران بعنوان قربانی بزرگ تروریسم محسوب می‌شود. در بیش از ۴ دهه گذشته شاهد عملیات تروریستی بسیاری بودیم.

کنعانی گفت: ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد. سپاه پاسداران به تعبیر مقام معظم رهبری بزرگترین نهاد مبارزه با تروریسم به شمار می‌رود و در مسیر مبارزه با تروریسم ده‌ها شهید پاک و ارزشمند را فدا کرده ایم.

کنعانی در مورد آخرین روند آزادسازی اموال بلوکه شده، گفت: بازه زمانی مشخص در این‌باره از سوی مقامات ذیربط اعلام شده بود و زمان تا سقف ۲ ماه در نظر گرفته شده است. روند اجرایی در مسیر توافق در حال پیشرفت است. گمانه زنی‌های رسانه‌ای خیلی محل اعتبار و توجه نیست و ما به روند کار توجه داریم. خوشبین هستیم در بازه زمانی تعیین شده روند انتقال انجام شود.

کنعانی با اشاره به سفر اخیر امیرعبداللهیان به ریاض، افزود: سفر در چارچوب دعوت رسمی وزیر خارجه عربستان انجام شد. موضوعات مختلفی تبادل نظر شد. موضوعات عدیده ای میان دو کشور وجود دارد. در این دیدار موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری مطرح شد. در مسیر تبادل نظر درباره مجمع گفتگوها قرار داریم. درباره موضوعات اقتصادی پیرامون فعال سازی موافقت نامه‌های موجود دو کشور و شروع انعقاد اسناد مورد نیاز گفتگو و تبادل نظر خوبی شد. همچنین درباره حمایت از سرمایه گذاری و اخذ معافیت گفتگو شد. تاکید شد که اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود.

وی گفت: طرف عربستانی مجدداً دعوت پادشاه عربستان برای سفر رئیسی را مطرح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ایده مجمع گفتگوهای همکاری منطقه‌ای تصریح کرد: این سفر فرصتی بود با عربستان به عنوان یکی دیگر از کشورهای مهم حوزه جنوبی خلیج فارس، در این باره گفت‌وگو کنیم و طرف سعودی دیدگاه‌های ایران و اهداف ناظر بر این ایده را مطرح کرد. این ایده مورد توجه عربستان قرار گرفت و گفتند این موضوع را بررسی می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، افزود: کارداران سوئد و دانمارک در غیاب سفرا به وزارت خارجه احضار شدند. ما فعلاً سفیر جدید دانمارک را نمی‌پذیریم لذا کاردار این کشور به وزارت خارجه احضار شد.

وی گفت: قرآن رساترین و عمیق‌ترین و حکیمانه ترین بیان است و نمی‌توان آنرا به بهانه آزادی بیان مورد اهانت قرار داد.

وی گفت: قرآن مستدل‌ترین بیان است و نمی‌توان به بهانه آزادی بیان آن را مورد اهانت و بی توجهی قرار داد. نمی‌توان ادعای صلح طلبی داشت ولی به صورت مستمر در خیابان‌های کشورهای مدعی صلح طلبی، همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان و پیروان ادیان آسمانی را به چالش کشیده اند. این یک ادعای کاملاً باطل است. دولت‌های سوئد و دانمارک گفتند به دنبال اقدامات بازدارنده و تعدیل قوانین داخلی هستیم که اجازه تکرار این اقدامات داده نشود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تا زمانی مطمئن نشویم این اقدامات بازدارندگی لازم را ایجاد نکرده آن را بیانگر اراده واقعی تلقی نمی‌کنیم.

کنعانی تصریح کرد: اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد حتی در چارچوب قوانین موجود داخلی در این کشورها، می‌توان جلوی این اقدامات جنایتکارانه را گرفت. این دولت‌ها با استمرار تجویز به این اقدامات، خود را در مقابل دنیای اسلام و دو میلیارد مسلمان دنیا قرار می‌دهند. عمل این کشورها برای ما مهم است و مواضع سیاسی آنها برای ما مهم نیست.

وی بیان کرد: در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای عربستانی اتفاق نظر وجود داشت که مبتنی بر مصوبات کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی و مصوبات اجلاس فوق العاده این سازمان روندهای اجرایی و وظایف و ماموریت‌هایی که به دبیرکل سازمان و کمیته‌ای که قرار بود تشکیل شود، مورد پیگیری قرار بگیرد.

کنعانی در مورد حقابه هیرمند افزود: آقای کاظمی قمی در این‌باره توضیحاتی را داده اند. بازدید هیئت فنی برای اولین بار انجام شده است. از مقامات سرپرستی دولت افغانستان مطالبه کردیم که مبتنی بر مفاد معاهده ۱۳۵۱ عمل کنند. درخواست ایران برای بازدید از مرکز آب سنجی و تبادل دیدارهای فنی بخشی از انتظارات ایران از افغانستان بود. این دیدار انجام شد. برای ارزیابی واقعی از آب موجود در پشت سد و ارزیابی حقابه ایران مبتنی بر میزان آب، اساساً باید بازدید به طور مستمر به صورت ماهانه انجام بگیرد و براساس آن میزان حقابه ایران پرداخت شود. این گام توأم با حسن نیت بود که انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: انتظار می‌رود در استمرار منظم بازدیدهای دوره‌ای در ایام کم آبی، مقدار حقابه ایران با عدالت اندازه گیری و داده شود.

وی گفت: مهم‌ترین تحولی که پیش رو داریم موضوع نشست مسکو است که اوایل مهرماه سال جاری به میزبانی روسیه برگزار می‌شود. میزبان از هیئت طالبان برای مشارکت در این نشست شرکت خواهد کرد.

کنعانی افزود: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان مطالبه جهانی است. تنها راه بیرون کشیدن افغانستان از شرایط بی ثباتی آغاز گفتگوها با مشارکت همه گروه‌های سیاسی در این کشور است.

کنعانی در مورد سفر رئیسی به آفریقای جنوبی، گفت: نهاد ریاست جمهوری دراین‌باره توضیح خواهند داد. طبیعتاً موضوع همکاری با بریکس حائز اهمیت است. بریکس بعنوان نهاد نوظهور اقتصادی، در حال پیدا کردن جایگاه خود در جهان است.

وی گفت: ایران با درک جایگاه این نهاد و اهمیتی که به موضوعات اقتصادی می‌دهد، درخواست عضویت داد که با اعضای بریکس گفتگوهای مثمر ثمری را دارد. روند هدف‌گذاری انجام شده درچارچوب همان نگاه راهبردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همکاری ایران با بریکس یک منفعت دوجانبه است. تعدد مشارکت‌های سطح بالای ایران در نشست‌های بریکس دال بر وجود این تمایل و همکاری‌هاست.

کنعانی در مورد تخلیه محموله نفت ایران توسط آمریکا افزود: اطلاعات تأیید شده‌ای در این‌باره ندارم. از سوی دولت آمریکا در این‌باره موضعی را شاهد نبودیم. یک اصل کلی وجود دارد و آن اینکه مقامات آمریکا مطلع هستند که دوران بزن و دررو تمام شده است. ایران نسبت به تعرض حقوق ملت ایران دست بسته نخواهد ماند و دست تعرض کنندگان را کوتاه خواهد کرد.

وی گفت: آنهایی که نسبت به چنین اقداماتی فکر می‌کنند، به سوابق عملکرد دولت ایران توجه کنند و منافع خود را در نظر بگیرند. تعدی به نفت کش‌هایی که حامل نفت ایران باشند مصداق بارز راهزنی دریایی و نقض مقررات حمل و نقل دریایی است.

کنعانی گفت: حضور نیروی‌های آمریکایی در سوریه غیرقانونی و اشغال‌گرانه است. دولت سوریه در این‌باره خواستار پایان اشغالگرانه آمریکاست.

وی ادامه داد: حضور ایران در سوریه اولاً به درخواست دولت قانونی سوریه در چارچوب مبارزه با تروریسم است، لذا حضور ایران مستشاری است. استمرار حضور اشغالگرانه آمریکا در سوریه زمینه را برای حضور تروریسم فراهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد استقرار سفرای ایران و عربستان، افزود: عزیمت و استقرار سفرا به زودی انجام خواهد شد.

وی در مورد افزایش تحرکات نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس گفت: امنیت منطقه بخصوص امنیت پهنه آبی خلیج فارس باید توسط خود کشورهای منطقه و پیرامون خلیج فارس تأمین شود. ایران در این چارچوب گفتگوهای خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس تسریع کرده است. دخالت کشورهای فرامنطقه در حوزه خلیج فارس با شعار امنیت را شعاری پوچ تلقی می‌کنیم. منافع آمریکا با دامن زدن بر ناامنی در منطقه تأمین می‌شود.

وی گفت: همزمان با افزایش تقویت همگرایی‌ها، گفتگوهای دوجانبه در منطقه شاهد ادعاهای دولت آمریکا و شاهد انتقال نیروهای نظامی به منطقه هستیم لذا این یک اقدام تحریک کننده است و برخلاف روند عمومی حاکم بر منطقه است. روند همکاری بین کشورهای منطقه با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت می‌کند و شاهد شکل‌گیری یک روند با ثبات در منطقه باشیم.

کنعانی تصریح کرد: نیروی دریایی ایران با توانمندی و هوشیاری و دقت و رفتار حرفه‌ای با هرگونه اقدام غیرقانونی برخورد متناسب خواهد داشت. در این زمینه با کشورهای حوزه خلیج فارس گفتگوهایی را داریم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد کم آبی دریای خزر گفت: موضوع کاهش سطح آب دریای خزر پدیده ناشی از تغییرات اقلیمی و کاهش ورودی آب رودخانه‌های دریای خزر است. این موضوع مورد اهتمام ایران است.

وی گفت: ایران این موضوع را در چارچوب کنوانسیون تهران دنبال می‌کند. این موضوع در مشورت مستقیم وزارت خارجه و سازمان محیط زیست دنبال می‌شود. اعداد و ارقامی هم که اشاره می‌شود را نمی‌توانم تأیید کنم. تاریخ نشست هم در حال رایزنی است.


دوشنبه 30 مرداد 1402 ، 0 : 12

کد خبر :

بازدید : 537
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها