پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403    2024/5/9

سه شنبه 17 مرداد 1402 ، 49 : 12

کد خبر :

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی:

۳۵ درصد خون اهدایی در خراسان جنوبی به شبکه ملی ارسال می‌شود

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: علاوه بر تامین خون تمامی مراکز خراسان جنوبی حدود ۳۵ درصد خون اهدایی استان و با کیفیت به شبکه ملی ارسال می‌شود.

کامبیز مهدی‌زاده روز سه‌شنبه همزمان با روز خبرنگار اشاره به مشارکت اجتماعی بالا در این استان گفت: پای کار بودن مردم استان در زمینه اهدای خون و حمایت از نظام سلامت یک سرمایه اجتماعی بسیار ارزشمند است.

وی اظهار کرد: متوسط کشوری اهدای خون ۲۰ درصد و این شاخص در خراسان جنوبی علیرغم پراکندگی جغرافیایی و وجود چهار مرکز اهدای خون ۲۶.۶ درصد است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: امکانات انتقال خون در بیرجند، قاین، فردوس و طبس مستقر است و در بقیه نقاط استان تلاش شده از طریق تیم‌های سیار خون‌گیری انجام شود اما یکی از مطالبات مردم همواره احداث پایگاه انتقال خون در نقاط مختلف استان بوده است.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌ها تسهیل دسترسی مردم به امکانات انتقال خون است که پیگیری‌ها برای تکمیل تجهیزات در شهرهای قاین و فردوس ادامه دارد.

مهدی‌زاده با اشاره به برخی رفت و آمدهای داخل استان برای اهدا و دریافت خون یا فرآورده‌های خونی افزود: تلاش می‌کنیم مرکز انتقال خون فردوس با توجه به موقعیت این شهرستان، تجهیز و راه اندازی شود.

وی درباره پروژه نیمه تمام ساختمان پایگاه انتقال خون مرکز استان در مجاورت اداره کل انتقال خون گفت: این پروژه با زیربنای هزار و ۴۰۰ متر مربع و سه طبقه از سال ۹۶ شروع شد که اکنون به ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: در گذشته این پروژه با ۳۰ میلیارد ریال به اتمام می‌رسید اما تامین اعتبار لازم صورت نگرفت و در حال حاضر به ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد ریالی در این پروژه گفت: تلاش شده در سفر دوم رئیس جمهور به عنوان پروژه اولویت دار معرفی شود اما هنوز ابلاغ اعتباری از این محل نداشته‌ایم.

مهدی‌زاده گفت: تکمیل این پروژه لازم است زیرا استانداردهای فضای فیزیکی انتقال خون استان مورد سوال است لذا یکی از ماموریت‌های خود را تکمیل و بهره برداری این ساختمان با استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله خیرین سلامت قرار داده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به نقش رسانه‌ها در ارتقای سلامت جامعه گفت: رسانه در نظام سلامت نقش مهمی دارد و باید در کنار دستگاه بهداشت و درمان هر دو مجموعه ایفای نقش کنند ولی این ظرفیت بی بدیل مغفول مانده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی افزود: حفظ سلامت مردم مهمترین اولویت هر کشوری است و باید بیش از درمان به پیشگیری از بروز بیماری‌ها توجه کرد.

وی گفت: اکثر مدیران حوزه سلامت تخصص پزشکی و درمان بیماری دارند در حالی که باید نگاه غالب پیشگیری باشد و در حوزه پیشگیری باید رسانه‌ها پای کار باشند تا آگاهی جامعه و خودمراقبتی افزایش یابد.

۱۷ مرداد سالروز شهادت "محمود صارمی" مسئول دفتر ایرنا در مزار شریف افعانستان که سال ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران شهید شد، روز خبرنگار نامگذاری شده است.


سه شنبه 17 مرداد 1402 ، 49 : 12

کد خبر :

بازدید : 178
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار سیستان و بلوچستان

پربازدیدترین ها