دوشنبه 10 اردیبهشت 1403    2024/4/29

سه شنبه 17 مرداد 1402 ، 26 : 12

کد خبر :

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری :

جوانان سرمایه وزنه‌برداری در لُس‌آنجلس هستند

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری با اشاره به موفقیت تیم‌های رده‌ پایه در قهرمانی آسیا گفت: توجه ویژه به این نخبگان می‌تواند آنان را به پشتوانه‌ای برای حضور در المپیک لس‌آنجلس تبدیل کند.

به گزارش سبحان ، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا با کسب ۶۴ مدال رنگارنگ برای نمایندگان ایران در ۲ بخش دختران و پسران به پایان رسید. در این دوره از پیکارها تیم پسران (نوجوان) به عنوان قهرمانی رسید و جوانان نیز در جایگاه دوم قرار گرفتند. تیم دختران نوجوان به عنوان سوم آسیا رسیدند و تیم جوانان نیز در جایگاه چهارم قرار گرفتند. کسب چند مدال طلا و رسیدن دختران نوجوان ایرانی به سکوی سوم آسیا یکی از مهم‌ترین ره‌آوردهای مسافران وزنه‌برداری ایران از هند بود.

البته پیش از این دختران نوجوان ایرانی در مسابقات ۲۰۲۱ قهرمانی جهان موفق به کسب سکوی سوم شده بودند.

درخشش دختران وزنه‌بردار و کسب عنوان قهرمانی قاره کهن توسط نوجوانان ایران بهانه‌ای شد تا خبرنگار ایرنا پای سخنان سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بنشیند. نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن در این گفت و گو با اشاره به شماری از کاستی‌های رشته وزنه‌برداری گفت: وزنه‌برداری از گذشته امید اول ایران در المپیک بوده و مردم از این رشته انتظار دارند.

انوشیروانی:جوانان سرمایه وزنه‌برداری در لُس‌آنجلس هستند/بودجه فدراسیون یک تکانی باید بخورد

متن کامل این گفت وگو را در زیر می‌خوانیم:

آقای انوشیروانی، تیم دختران نوجوان و جوان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ضمن کسب عنوان انفرادی به سکوی تیمی هم رسیدند. به نظر می‌رسد بانوان وزنه‌بردار ایران، از دوران تجربه اندوزی عبور و وارد فاز رقابت شده است؟

تیم وزنه‌برداری بانوان ایران کمتر از یک دهه است که فعالیت دارد و اکنون دختران ایران زمین مدعی کسب مدال در قاره کهن هستند. رقابت‌های قهرمانی آسیا در سطح بالایی برگزار شد و خوشحالم که وزنه‌برداران رده جوانان ما توانستند از آزمون سخت سربلند خارج شوند. شاید برخی انتقاداتی نیز نسبت به نتایج و رکوردها داشته باشند اما باید ببینیم که ما در چه شرایطی تیم دختران و پسران را تحویل گرفتیم و فدراسیون چه شرایطی داشت. وزنه‌برداری ایران استعدادهای زیادی در تیم‌های پایه دارد اما نوجوانان و جوانان به حال خود رها شده بودند تا پشتوانه سازی در این چند سال با مشکل مواجه شود. در یکسال گذشته تلاش ما این بود که با برگزاری اردوهای مستمر و طولانی مدت بتوانیم نخبگان این رشته را به ریل موفقیت بازگردانیم. اتفاقات خوبی در وزنه‌برداری ایران در حال شکل‌گیری است و می‌توانیم در آینده یک پشتوانه سازی خوب برای تیم بزرگسالان داشته باشیم.

یعنی امکان دارد با این نوجوانان و جوانان در آینده بتوانیم به روزهای طلایی وزنه‌برداری برگردیم؟

برای رسیدن به روزهای طلایی و تکرار افتخارات گذشته نیاز به مولفه‌های زیادی است. تیم‌های پایه ایران در یکسال گذشته رشد خوبی داشتند و حتی در مسابقات قهرمانی آسیا در دهلی‌نو شاهد بودیم برخی از این جوانان بیش از ۲۰ کیلوگرم افزایش رکورد داشتند. میزان خطا و انداختن وزنه در طول رقابت کم بود و این نشان می‌دهد که کادر فنی به خوبی روی بُعد آمادگی جسمانی و روحی ورزشکاران کار کرده است. باید نگاه ویژه‌ای به تیم‌های پایه داشته باشیم و با یک برنامه بلند مدت بتوانیم این نوجوانان و جوانان را به تیم بزرگسالان برسانیم. اگر شرایط برای تیم‌های پایه فراهم شود بی‌تردید در آینده شاهد رقابت چند مدعی در هر دسته خواهیم بود. همچنین افتخار آفرینان مسابقات هند می‌توانتد سرمایه ایران برای المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس باشند. لذا برای رسیدن به این مهم، اردوهای تیم وزنه‌برداری ایران در بخش پایه قطع نخواهد شد بلکه برای حضور قدرتمند در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ مکزیک به زودی اردوی آماده سازی در تهران و ارومیه برگزار خواهد شد.

انوشیروانی:جوانان سرمایه وزنه‌برداری در لُس‌آنجلس هستند/بودجه فدراسیون یک تکانی باید بخورد

این نگاه ویژه و برنامه مستمر باید از سوی فدراسیون باشد، چه برنامه‌ای برای تداوم این نسل دارید؟

بله فدراسیون متولی رشته وزنه‌برداری است و از هیچ تلاشی برای توسعه این رشته دریغ نخواهم کرد اما برای رفع مشکلات باید یک آسیب‌شناسی کامل داشته باشیم. در یکسال گذشته سفرهای زیادی به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور داشتیم و از نزدیک شاهد مشکلات این رشته بودیم. جمع‌بندی نتیجه این سفرها می‌تواند یک جمله باشد؛ وزنه‌برداری ایران در بحران است. شاید مراکز استان امکانات کمی برای وزنه‌برداری داشته باشند اما شهرستان ها یا امکانات ندارند یا امکانات آنها مستهلک شده است. در حالی که شمار زیادی از قهرمانان ما از شهرستان‌ها به وزنه‌برداری جهان و المپیک معرفی شدند.

اینکه تنها یک هزار و ۷۰۰ وزنه‌بردار در کشور داریم، درست است؟

آمار دقیق نیست، طبق لیستی که در اختیار ما قرار دارد نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ وزنه‌بردار بیمه شده داریم. البته این آمار زیاد نیست و باید تلاش کنیم تا بتوانیم هم در بعد کمی و هم در بعد کیفی این رشته توسعه پیدا کند. وزنه‌برداری رشته سخت اما زودبازده است شاید جامعه آماری این رشته به نسبت رشته‌های دیگر کم باشد اما همیشه در جمع مدعیان حضور در المپیک و کسب مدال در این آوردگاه مهم بوده است.

از جمع‌بندی مشکلات صحبت کردید مهمترین مشکل روز وزنه‌برداری ایران چه می‌تواند باشد؟

مشکلات مهمی پیش‌روی وزنه‌برداری ایران قرار دارد، یکی از این مشکلات مربوط به زیرساخت است. شهرستان‌ها و استان‌ها زیر ساخت لازم را ندارند و لوزام وزنه‌برداری نیز در بیشتر باشگاه‌ها مستهلک شده است و باید نوسازی شود. کمپ تیم‌های ملی در بدترین شرایط بود و حتی ملی‌پوشان نتوانستند در آن تمرین کنند. ما نوسازی این کمپ را شروع کردیم و می‌خواهیم یک کار ماندگار را در فدراسیون انجام دهیم. باید مشکل تجهیزات و زیر ساخت در شهرستان‌ها حل شود چر که قهرمانان زیادی از شهرستان‌های مختلف داشتیم. تمرکز ما تنها بر روی یک استان یا شهر نیست بلکه به دنبال توسعه وزنه‌برداری در تمام کشور هستیم و من به استان‌های مختلف برای شناسایی این مشکلات سفر می‌کنم.

آیا تاکنون قدمی هم در مسیر رفع مشکلات برداشته شده است؟

بله ما اقداماتی انجام دادیم و بودجه‌ای نیز برای استان‌های مختلف گرفتیم. اما مشکلات زیاد است و من لیست این مشکلات را به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دادم و با مسوولان وزارت و کمیته در جهت برطرف کردن این مشکلات صحبت کردیم. باید بودجه فدراسیون یک تکانی بخورد تا بتوانیم گامی در مسیر توسعه کمی و کیفی این رشته برداریم.

بحث افزایش بودجه شد، چه میزان بودجه برای توسعه این رشته لازم است؟

وزنه‌برداری ایران از رشته‌های مدال‌آور المپیکی است و دومین رشته پرافتخار ایران در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان به شمار می‌رود. این رشته اکنون در ۲ بخش زنان و مردان فعالیت دارد و سالانه باید چندین اعزام داشته باشیم. سال ۱۴۰۲ یکی از شلوغ‌ترین سال‌های وزنه‌برداری است. ما در این سال اعزام به رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده سنی بزرگسالان، نوجوانان و جوانان را داشتیم، ۲ وزنه‌بردار به گزینشی المپیک در کلمبیا اعزام شدند، مسابقات قهرمانی جهان در پیش است و تیم نوجوانان و جوانان نیز آبان ماه به مسابقات قهرمانی جهان در کشور مکزیک اعزام خواهند شد. مسابقات گزینشی المپیک تا پیش از پایان سال برگزار خواهد شد و تیم بزرگسالان ایران در اسفندماه روانه رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌شود. این فقط مختص اعزام‌ها است که با وجود گرانی نرخ ارز و بودجه، کار را برای ما سخت کرده است. همچنین تعداد اعزام و برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور در رده‌های سنی مختلف نیاز به یک بودجه کامل دارد. باید یک بودجه مخصوص و در شان یکی از پرافتخاترین رشته‌های المپیکی برای وزنه‌برداری تعریف شود.

انوشیروانی:جوانان سرمایه وزنه‌برداری در لُس‌آنجلس هستند/بودجه فدراسیون یک تکانی باید بخورد

به بودجه فدراسیون با حقوق قهرمانان را نیز اضافه کنیم؟

بله، تیم وزنه‌برداری مردان و بانوان از فروردین در اردو هستند. قهرمانان ما به صورت مستمر به تمرین مشغول هستند و شغل دیگری ندارند. هزینه ماهانه آنان بسیار زیاد است، خانواده‌ها هم در تامین هزینه این قهرمانان مشکل دارند. هر قهرمان برای تامین هزینه ماهانه نیاز به ۲۰ میلیون تومان دارد که این حداقل پول است. باید واقعیت‌ها را ببینیم با بودجه کنونی فدراسیون کار راحتی نداریم.

فدراسیون برای تامین یک سالن وزنه‌برداری چه میزان بودجه نیاز دارد؟

وزنه‌برداری با دیگر رشته‌ها فرق دارد، اگر در یک رشته‌ای سالن را می‌شود با ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تجهیز کرد اما در وزنه‌برداری برای تامین یک سالن وزنه‌برداری نیاز به مبلغی در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلون تومان است. همچنین نوسازی سالن‌ها و تجهیز آن نیز به بودجه دیگر دارد. وزنه‌برداری یک رشته پرتغذیه است و حتی لباس آن با لباس ورزشکاران دیگر نیز تفاوت زیادی دارد و در سایز بزرگ برای فوق سنگین باید تولید شود. وزنه‌برداری در گذشته آن‌گونه که شایسته این رشته است دیده نشده و مظلوم واقع شده اما با وجود این، وزنه‌برداری همچنان افتخار آفرین است و امید به کسب مدال در المپیک دارد.

کمپ‌های تیم ملی چه زمانی آماده می‌شود؟

از روز اول دغدغه تجهیز این کمپ‌ها را داشتیم و اکنون نیز کار بر روی تجهیز کمپ تمرینی در حال انجام است اگر این کمپ تکمیل شود یک تحول در وزنه‌برداری ایجاد خواهد شد. ما می‌توانیم با وجود این کمپ‌ها اردوها را به صورت مداوم و مدرسه‌ای برگزار کنیم. نباید اردوهای تیم ملی قطع شود و راز افزایش رکورد ملی‌پوشان نیز نتیجه تلاش کادر فنی در اردوهای مستمر است.

نتیجه اردوهای مستمر در افزایش رکوردها کاملا مشخص بود.

ما برای اینکه متوجه شرایط وزنه‌برداری شویم باید رکوردهای سال گذشته را با امسال مقایسه کنیم. البته هنوز زود است و باید رکوردهای قهرمانی آسیا و جهانی ۲۰۲۲ را با مسابقات قهرمانی جهان در عربستان مقایسه کنیم تا متوجه هنر کادر فنی باشیم. در رده تیم‌های پایه نیز اینگونه است. البته هنوز در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم. وزنه‌برداری در چند سال گذشته به قهقرا رفته بود و سیر نزولی داشت. هدف ما از توجه به تیم جوانان و نوجوانان پشتوانه‌سازی است تا در آینده با خداحافظی یک ستاره دچار مشکل نشویم. ما باید دسته‌های وزنی را رقابتی کنیم. در کنار تمرینات مستمر ورزش پاک به اولویت ما تبدیل شد و اکنون بدون دغدغه در رقابت‌های جهانی و آسیایی شرکت می‌کنیم. این در حالی است که تیمی مانند قزاقستان به خاطر دوپینگ گسترده در مسابقات قهرمانی آسیا حضور نداشت.

اگر قزاقستان بود تیم‌های پایه ایران امکان درخشش داشتند؟

ما با اقتدار در مسابقات حضور داشتیم و مهم نبود رقیب ایران در این دوره از مسابقات چه تیمی باشد.

آینده وزنه‌برداری ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وزنه‌برداری ایران مشکلات زیادی پیش‌روی خود دارد که هم به مشکلات زیرساختی مربوط می‌شود شد و هم اینکه بودجه در شان این رشته می‌خواهد. همچنین در مسیر توسعه این رشته نیاز به حمایت همه جانبه داریم. مردم از وزنه‌برداری انتظار دارند و امیدواریم بتوانیم وزنه‌برداری را به ریل توسعه برگردانیم.


سه شنبه 17 مرداد 1402 ، 26 : 12

کد خبر :

بازدید : 139
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار ورزشی

پربازدیدترین ها