چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

دوشنبه 16 مرداد 1402 ، 17 : 12

کد خبر :

ژاپن عملیات ریختن پساب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس را آغاز می کند

منابع ژاپنی روز دوشنبه اعلام کردند دولت این کشور در نظر دارد عملیات ریختن بیش از یک میلیون تن پساب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس را اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل سپتامبر آغاز کند.

به گزارش سبحان به نقل از رسانه ژاپن تایمز، عملیات ریختن پساب تصفیه شده رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما شماره ۱ هفته آینده پس از بازگشت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن از نشست سه جانبه با آمریکا و کره جنوبی صورت می گیرد.

انتظار می رود فومیو کیشیدا در این نشست برنامه ریختن پساب در اقیانوس را با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی در میان بگذارد. این نشست سه جانبه ۱۸ آگوست در کمپ دیوید ایالت واشنگتون برگزار خواهد شد.

فومیو کیشیدا قرار است در حاشیه این نشست سه جانبه با یون سوک یول گفت و گوی جداگانه ای داشته باشد. رئیس جمهوری کره جنوبی تا حدودی برنامه ریختن پساب در اقیانوس را درک کرده است اما حزب اپوزوسیون دموکراتیک این کشور مخالف سرسخت این عملیات هستند.

فومیو کیشیدا تصمیم رسمی خود را پس از بازگشت به ژاپن اعلام خواهد کرد تا اهمیت نظر یون سوک یول نسبت به این موضوع را نشان دهد.

برخی کشورهای آسیایی از جمله چین و حتی کره جنوبی نگران تبعات زیست محیلی احتمالی ریخته شدن پساب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس هستند.

آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در تهران اخیرا گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که معتبرترین مرجع برای نظر دادن درباره این مسئله است، پیوسته گفته است آنچه دولت ژاپن انجام می‌دهد مطابق با استاندارد آژانس و فرآیند استانداردهای بین‌المللی است بنابراین تنها چیزی که می‌توانم در این مقطع زمانی به کسانی که ادعا می‌کنند ما آب را آلوده کرده‌ایم بگویم، این است که ادعای شما اصلا بر اساس شواهد علمی نبوده و مطابق با استانداردهای بین المللی نیست.

به گزارش سبحان ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که ۱۳ تیر به دولت ژاپن ارائه شد به این نتیجه رسید که طرح رهاسازی آب نیروگاه فوکوشیما با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

کره جنوبی در روند بهبود روابط با ژاپن گفته است که بر اساس تحلیل خود از پیشنهاد توکیو به نتیجه گزارش ناظر هسته‌ای سازمان ملل احترام می‌گذارد اگرچه احزاب مخالف نگرانی‌هایی را در مورد این اقدام مطرح کرده‌اند.

چین به شدت نسبت به اقدام آژانس و تصمیم ژاپن معترض است و ادعا می کند که پساب نیروگاه فوکوشیما همچنان آلوده به مواد رادیو اکتیو است و ریخته شدن آن در آب دریا، محیط زیست دریا و جان آبزیان انسان ها را تهدید می کند.

در جریان نشست یون سوک یول و فومیو کیشیدا در روز ۲۱ تیر، کره جنوبی از ژاپن خواست کارشناسان کره ای را در فرایند نظارت بر رهاسازی آب های آلوده در اقیانوس مشارکت دهد. یون سوک یول همچنین درخواست کرد اگر غلظت مواد رادیواکتیو در آب از حد استاندارد فراتر رفت، تخلیه فوراً متوقف شود و ژاپن موضوع را سریعا به کره جنوبی اطلاع دهد.


دوشنبه 16 مرداد 1402 ، 17 : 12

کد خبر :

بازدید : 76
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها