پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403    2024/5/9

يكشنبه 15 مرداد 1402 ، 27 : 13

کد خبر :

۲۱ مورد ابتلا به مالاریا در خراسان رضوی شناسایی شد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۱ مورد ابتلا به مالاریا از ابتدای سال جاری تاکنون در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی شناسایی شد.

دکتر ناصر امینی روز یکشنبه  افزود: تمامی این بیماران مبتلا به مالاریا، سابقه مسافرت به استان‌های مرزی درگیر بیماری را داشته‌اند و بطور کامل تحت درمان قرار گرفتند.

وی بیان کرد: انتقال محلی مالاریا را در استان خراسان رضوی نداریم؛ بلکه ابتلا به این بیماری وارده از کشورهای همسایه بوده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انتقال محلی به این معنی است که یک فرد ساکن مشهد از طریق گزش پشه‌ای که با گزش فرد بیمار ایرانی به انگل آلوده شده، به بیماری مالاریا مبتلا شود.

وی افزود: سال گذشته هشت مورد ابتلا به مالاریا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شد و تحت درمان قرار گرفتند.

امینی با بیان اینکه اتباع ساکن در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله حاشیه شهر همانند جمعیت ایرانی دارای پرونده سلامت الکترونیک هستند، ادامه داد: اما احتمال انتقال بیماری‌های واگیر از اتباعی که مکان اقامت مشخصی ندارند و مرتب در حال رفت‌ وآمد هستند، بیشتر است.

این مسوول با تاکید بر مراقبت افراد از خود و پرهیز از سفر به مناطق آلوده اظهار داشت: انگل مالاریا شکل‌های مختلفی دارد که نوع خطرناک‌تر آن، در کودکان و افراد فاقد ایمنی می‌تواند بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کشندگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از ورود بیماری به کشور در پایگاه مراقبت مرزی دوغارون، سلامت مسافران ورودی به صورت مستمر بررسی می شود، افزود: در این راستا از ورود کسانی که دارای علائم بیماری واگیردار هستند، جلوگیری می‌شود.

امینی ادامه داد: به دلیل شیوع بیماری انگلی مالاریا در کشورهای همسایه به ویژه پاکستان، وجود این بیماری در مرزهای کشور مورد رصد قرار می‌گیرد.

مالاریا یکی از شایع ترین بیماری های منتقله توسط ناقلین در کشور می باشد که بعلت حضور انگل تک یاخته بنام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می شود . پلاسمودیومها در داخل گلبولهای قرمز خون رشد می کند و پس از رشد ، تکثیر نموده و موجب پاره شدن گلبولهای قرمز خون و بروز علائم مالاریا می شود .

تب و لرز، سردرد، تهوع و استفراغ، درد عضلانی و خستگی مفرط از مهمترین علائم مالاریا است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.


يكشنبه 15 مرداد 1402 ، 27 : 13

کد خبر :

بازدید : 100
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار خراسان رضوی

پربازدیدترین ها