يكشنبه 30 اردیبهشت 1403    2024/5/19

يكشنبه 15 مرداد 1402 ، 21 : 11

کد خبر :

در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛

اعلام جزئیات حادثه پله برقی در تهران

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: HSE در خصوص پله برقی علی آباد در منطقه ۱۶ انجام شده بود و با وجود نصب علائم هشدار سهل‌انگاری عابر پیاده به عنوان علت حادثه اعلام می‌شود.

به گزارش سبحان ، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه یکصد و شصت و هفتمین جلسه خود را در حالی آغاز کردند که امروز انتخابات هیأت رئیسه نیز برگزار می شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این جلسه گفت: امیدواریم با همکاری جهاد انشگاهی و مپنا بتوانیم اتوبوس های برقی را وارد ناوگان کرده و از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به وقایع تاریخی امروز، و رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایران از حیثیت خود با قدرت و صلابت دفاع می کند و آمادگی رزمی بعد از جنگ تحمیلی، صدها برابر بیشتر شده است؛ رزمایش اخیر سپاه نشان دهنده عزم ملی برای دفاع از خاک کشور است.

در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارایه گزارش سازمان آتش نشانی برای حادثه پله برقی علی آباد در منطقه ۱۶ را در دستور کار قرار دادند و قدرت اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این خصوص گفت: سال گذشته سازمان برای ۵۰۰ پله برقی در ۲۲ منطقه دستورالعمل صادر کرد.

وی با بیان اینکه کل حوادث سه مورد بوده و حادثه خاصی در مورد پله های برقی نداریم؛ گفت: نوجوان ۱۲ ساله می خواست بند کفش خود را ببندد که انگشت او لابه لای پله گیر می کند و این نوجوان دچار سانحه می شود.

محمدی عنوان کرد: ساعت ۱۹ و ۵۲ دقیقه آتش نشانان به محل اعزام شد و ترافیک سنگین در بلوار ابریشم باعث شد که در هفت دقیقه و ۳۰ ثانیه به محل برسند.

وی گفت: وقتی جسم خارجی وارد پله برقی می شود برق به صورت هوشمند قطع می شود و سه کف پله به صورت استاندارد حرکت می کند تا دیگر عابرین پیاده دچار حادثه نشوند.

محمدی ادامه داد: این کودک روی آخرین پله ها بوده که عضوی از دست او قطع شده بود و تعدادی از پله ها را باز کردند تا عضو قطع شده پیدا شود که ۲۰ دقیقه زمان برد.

وی تاکید کرد: برای تشخیص این حادثه سامانه ۱۳۷ را رصد کردیم که هفت تماس مبنی بر خاموشی دستگاه های پله برقی بوده و اصلا نقص فنی اعلام نشده بود.

به گفته وی ، HSE در خصوص پله برقی مورد نظر انجام شده بود و با وجود نصب علائم هشدار، سهل انگاری عابر پیاده به عنوان علت حادثه اعلام می شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت: سازمان زیباسازی تمام تلاش و هم و غم خود را برای سالم ماندن پله های برقی به کار بگیرد.

حبیب کاشانی عضو شورای اسلامی شهر تهران شهرداری تهران با اشاره به حادثه پله های برقی و آسیب دیدن این نوجوان اظهار داشت: شهرداری تهران از سال ۸۴ مکلف بوده دستورالعمل بهره برداری را تهیه و به شورای شهر تهران ارایه کندکه تا کنون این دستورالعمل ارایه نشده است، این درحالی است که در پایان سال ۱۴۰۰ آمار پله های برقی روشن ۵۲ درصد بود که تنها ۱۰ درصد ایمنی بودند.

وی با تاکید بر ضرورت تهیه دستور العمل بهره برداری از پله های برقی و تامین قطعات اظهار داشت: بسیاری از شرکت های طرف قرارداد در تامین قطعات و راه اندازی پله های مترو در کشور خود نیز از رده خارج شده اند.

حدود ۱۹۰ گود رها شده در شهر تهران وجود دارد/ قوه قضاییه و رسانه ها نسبت به این گودها حساس باشند
سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با اشاره به گودهای رها شده در شهر تهران اظهار داشت: بر اساس گزارشی که از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری دریافت کردم حدود ۱۹۰ گود رها شده در تهران وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۰ گود در وضعیت پرخطر قرار دارند.

وی ادامه داد: قریب به ۳۸ گود متعلق به شهرداری و یا مشارکتی با شهرداری است. ۹۳ گود با مالکیت شخصی است و در این لیستی که ارائه شده نام افراد در آن قید شده و بخش دیگری هم متعلق به نهادهای مختلف است. ۶۷ گود رها شده در سطح شهر هم اصلا فاقد پروانه هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیشترین گودها بر اساس آمار در منطقه ۲۲ و ۱ و کمترین آن در منطقه ۹ و ۱۰ است.

سوده نجفی با انتقاد از عدم تعیین و تکلیف این گودها افزود: گودهایی در شهر تهران رها شدن که بیش از ۱۰۰ ماه هیچ فعالیتی در آن صورت نگرفته و مالک آنها هم برخی نهاد ها و دستگاه ها هستند و هم اشخاص و بخش خصوصی.

وی در تذکری خطاب به شهرداری گفت: در این راستا علاوه بر اینکه به شهردار تهران تذکر می دهم و خواستار تعیین تکلیف و اقدام فوری در خصوص گودهای رها شده در شهر تهران هستم؛ از قوه محترم قضاییه و اصحاب رسانه خواهش می کنم همان طور که در موضوع ساختمان های ناایمن ورود و پیگیری داشتند و شاهد اقداماتی درباره رفع خطر در این ساختمان ها بودیم، در این موضوع هم ورود و حساسیت لازم را داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: گودهای رها شده موضوعی نیست که بتوان نسبت به آن بی توجه و چشم پوشی کرد. بسیاری از این گودها در منطقه مسکونی هستند که هر لحظه می تواند خطراتی را برای شهروندان به همراه داشته باشد.

لزوم توجه به وضعیت نگهداشت معابر و اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش عمر رویه‌های آسفالتی       
زهرا شمس‌احسان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت نگهداشت معابر و اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش عمر رویه‌های آسفالتی شهر تهرتن اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت معابر از حیث ایجاد ترک و حفره‌های به وجود آمده در سطح آسفالت معابر و بزرگراه‌های شهر تهران مناسب ارزیابی نمی‌شود.

وی ادامه داد: تعدد پیام‌های سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ حاکی از عدم حصول رضایت شهروندان در این خصوص است و امیدوارم پیام‌های مردمی به این سامانه‌ها مورد توجه قرار گیرد و به مانند گزارش خاموشی پل‌های مکانیزه نباشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متوسط عمر آسفالت در دنیا ۲۰ سال است، اما عمر آسفالت در تهران حدود ۴ سال برآورد می‌شود، افزود: پایین بودن عمر آسفالت در شهر تهران علاوه بر هزینه آسفالت هزینه‌های غیرمستقیم از قبیل هزینه خط‌کشی، هزینه بسترسازی جداول و تجهیزات ترافیکی، هزینه ایمنی، هزینه مسدود کردن معابر و نارضایتی شهروندان را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: از عوامل عمده در افت کیفیت آسفالت معابر می‌توان به نظارت ضعیف به هنگام تولید و اجرای آسفالت و پایین بودن مدت ضمانت کیفیت آسفالت پس از اجرای آن اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکلات عمده فعلی در حوزه آسفالت ناشی از عدم توازن هزینه‌های کارخانجات آسفالت با راندمان فعلی و عدم کنترل کیفیت صحیح آسفالت پخش شده در سطح شهر است که این امر منجر به افزایش هزینه نگهداشت آسفالت در سطح شهر تهران شده است.

وی افزود: با توجه به این که در حال حاضر توجه عمده معطوف به حمل و نقل عمومی است و از حجم پروژه‌های بزرگراهی سازمان مهندسی و عمران کاسته شده و با عنایت به ظرفیت قابل توجه تولید کارخانجات آسفالت سازمان مهندسی و عمران و به منظور اتخاذ وحدت رویه در موضوع نگهداری آسفالت معابر شهر تهران ضروری است.

شمس‌احسان تاکید کرد که معاونت فنی و عمرانی طرح پیشنهادی فنی و اجرایی افزایش میانگین عمر آسفالت شهر تهران متناسب با مقیاس جهانی را طی یکماه آینده به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.

دعوت رئیس پلیس تهران به شورا برای رسیدگی به آسیب های اجتماعی پایتخت
علیرضا نادعلی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تذکر هفته گذشته خود مبنی گسترش آسیب های اجتماعی در مراکز شهر تهران اظهار کرد: پس از تذکر بنده و با همکاری شهرداری و پلیس تهران نقطه اتصال خیابان انقلاب به میدان امام حسین (ع) پاکسازی شد اما شب گذشته مشاهده کردم تعداد معتادان متجاهر و خرده فروشان مواد مخدر در این نقطه و سایر نقاط پایتخت به یکباره چند برابر افزایش یافته است و با پیگیری‌هایی که داشتم متوجه شدم در سایر نقاط تهران مانند تجریش و... اینگونه آسیب های اجتماعی وجود دارد و در حال افزایش است.


يكشنبه 15 مرداد 1402 ، 21 : 11

کد خبر :

بازدید : 66
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار اجتماعی

پربازدیدترین ها