سه شنبه 25 اردیبهشت 1403    2024/5/14

يكشنبه 15 مرداد 1402 ، 46 : 10

کد خبر :

مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی آمریکا در هیروشیما برگزار شد

در جریان مراسم سالگرد هفتاد و هشتمین سالگرد بمباران اتمی آمریکا در هیروشیما، شهردار این شهر خواستار جمع اوری سلاح‌های هسته‌ای قدرت های بزرگ شد و تصور رهبران گروه هفت از بازدارندگی هسته‌ای را "حماقت" خواند.

به گزارش سبحان از کیودو، ژاپن امروز یکشنبه مراسم هفتاد و هشتمین سالگرد بمباران اتمی آمریکا در هیروشیما را برگزار کرد.

این مراسم در حالی بزگرار شد که فیلم زندگی‌نامه‌ای «اپنهایمر» که داستان ساخت بمب اتمی را به تصویر می‌کشد، در گیشه‌های آمریکا پرفروش شده است. برخی از این فیلم به دلیل نادیده گرفتن تخریب گسترده هیروشیما و ناکازاکی - که در سال ۱۹۴۵ بمباران شدند - انتقاد کرده اند. اکران این فیلم در ژاپن هنوز اعلام نشده است.

مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی آمریکا در هیروشیما برگزار شد

بنا به گزارش کیودو نیوز، امروز یکشنبه، ساعت ۸:۱۵ صبح (۲۳۱۵ به وقت گرینویچ روز شنبه) یعنی زمانی که بمب آمریکایی برا فراز هیروشیما رها شد، زنگ صلح در سراسر این شهر به صدا درآمد. حدود پنجاه هزار شرکت کننده در این مراسم یادبود حضور داشتند.

کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما در این مراسم که کیشیدا نخست وزیر ژاپن نیز در آن حضور داشت، گفت: «رهبران در سراسر جهان باید با این واقعیت روبرو شوند که تهدیدات هسته‌ای که اکنون توسط برخی سیاست‌گذاران بیان می‌شود، احمقانه بودن تئوری بازدارندگی هسته‌ای را آشکار می‌کند.»

در ادامه، نخست وزیر ژاپن بیان کرد مسیر رسیدن به جهانی بدون سلاح هسته ای تا حدی به دلیل تهدیدات هسته ای روسیه در حال صعب العبور شدن است، اما این امر به افزایش شتاب بین المللی در راه این هدف بیش از پیش اهمیت می بخشد.

مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی آمریکا در هیروشیما برگزار شد

در این مراسم پیام آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز قرائت شد.

وی در پیامی که توسط نماینده سازمان ملل خوانده شد، گفت: «رهبران جهان از این شهر دیدن کرده‌اند، بناهای تاریخی آن را دیده‌اند، با بازماندگان شجاع آن صحبت کرده‌اند و با جسارت به دنبال خلع سلاح هسته‌ای بوده‌اند. آنان بیشتر باید این کار را بکنند، زیرا طبل جنگ هسته ای بار دیگر در حال کوبیده شدن است.»

بمب هسته ای که در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۲۴ بر روی هیروشیما پرتاب شد، با نام مستعار "پسر کوچولو"، هزاران نفر را بلافاصله و حدود صد و چهل هزار نفر را تا پایان سال به کام مرگ فرستاد. ژاپن در ۲۴ مرداد همان سال ناچار به تسلیم شد.


يكشنبه 15 مرداد 1402 ، 46 : 10

کد خبر :

بازدید : 68
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها