سه شنبه 25 اردیبهشت 1403    2024/5/14

يكشنبه 15 مرداد 1402 ، 38 : 10

کد خبر :

اوکراین امکانی برای تولید تسلیحات هسته‌ای در داخل ندارد

رئیس شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین اذعان کرد این کشور شانسی برای تولید تسلیحات اتمی در داخل ندارد و به این مساله اشاره کرد که شاید کی‌یف در نهایت بتواند میزبان یک زرادخانه اتمی ساخت غرب باشد.

به گزارش سبحان ، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، الکسی دانیلف، رئیس شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین در پاسخ به اینکه آیا این کشور می‌تواند امیدوار باشد که موضع اتمی خود را همانند دوره پس از فروپاشی شوروی مجددا به دست بیاورد یا خیر، گفت:‌ بیایید واقع بین باشیم، از منظر زرادخانه اتمی، این مساله برای ما به دلیل یکسری مسائل سیاسی و هم به دلیل مشکلات فناورانه، پیچیده و غیرممکن است.

این مقام مسئول در دولت کی‌یف همچنین درباره میزبانی از زرادخانه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای که زمانی در اوکراین بود، آن را امری پیچیده دانست اما اشاره کرد در مواردی بوده که کشورهای غیرهسته‌ای از سوی متحدان ناتوی خود از آن بهره‌مند شده‌اند.

اظهارات دانیلف با آنهایی که "الکسی آرستوویچ"، مشاور سابق ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مطرح کرده بود، در تضاد است؛ آرستوویچ در ژوئن ۲۰۲۳ گفته بود که کی‌یف می‌تواند به سرعت زرادخانه هسته‌ای خود را ایجاد کرده و به مواد شکافت‌پذیر لازم دست پیدا کند.

پس از فروپاشی شوروی در ۱۹۹۱، اوکراین در حدود یک سوم از کلاهک‌های اتمی این کشور را به همراه سایر زیرساخت‌های لازم در اختیار داشت. در ۱۹۹۴، کی‌یف به صورت داوطلبانه و در ازای تضمین‌های امنیتی از سوی آمریکا، انگلیس و روسیه و بر اساس تفاهم‌نامه بوداپست این تسلیحات را واگذار کرد.

در سال‌های اخیر اما مقام‌های روس بارها گفته‌اند که مداخله غرب در امور داخلی اوکراین آن تفاهم‌نامه را تضعیف کرده است.

اوایل ۲۰۲۲، کمی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین زلنسکی به این نکته اشاره کرد که کی‌یف شاید تلاش کند تا بار دیگر موضع اتمی خود را به دست بیاورد و مساله از دست رفتن کریمه را مطرح کرد.

به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دولت اوکراین برای دستیابی به تسلیحات اتمی پیش از آغاز جنگ مذاکراتی داشت درحالیکه دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه گفته که تهدیدهای کی‌یف برای احیای برنامه اتمی آن در میان فاکتورهای اصلی بود که باعث شد تا مسکو به این حمله نظامی علیه اوکراین دست بزند.


يكشنبه 15 مرداد 1402 ، 38 : 10

کد خبر :

بازدید : 62
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها