جمعه 28 اردیبهشت 1403    2024/5/17

شنبه 14 مرداد 1402 ، 49 : 13

کد خبر :

پاسخ به علامت سوال‌های ثبت نام در مدارس غیر دولتی

برخی از والدین با هدف بهره‌مندی فرزندانشان از فوق برنامه‌های درسی و غیر درسی و تحصیل در کلاس‌هایی با تراکم جمعیتی کمتر ترجیح می‌دهند دانش‌آموزشان را به مدارس غیر دولتی بفرستند اما ثبت‌نام در این مدارس همواره با پرسش‌هایی درباره میزان شهریه و قانونمندی در ارایه خدمات روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار سبحان ، اکنون فصل نام نویسی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید است و این موضوع یکی از مهمترین دغدغه والدین به ویژه ‌آنهایی است که فرزندشان امسال وارد مقطع تحصیلی جدید می‌شود.

فارس یک هزار و ۲۰۲ مدرسه غیر دولتی دارد و بر اساس آمار اداره کل آموزش و پرورش سال گذشته محل تحصیل ۱۳۸ هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلی بوده است.

هر چند برخی مزیت‌های نسبی مانند خلوت‌تر بودن کلاس‌ها و ارایه کلاس‌های فوق برنامه درسی و به ویژه غیر درسی سبب شده تا والدین از ثبت نام فرزندانشان در این مدارس استقبال کنند اما اینکه شهریه این مدارس چگونه تعیین می‌شود، پذیرش چه میزان از خدمات آموزشی و رفاهی این مدارس و پرداخت هزینه آن اجباری و یا اختیاری است و راهکار پیشگیری از تخلفات و سوء استفاده این مدارس چیست همواره محل پرسش خانواده‌ها بوده است.

به این منظور در گفت‌وگویی با رییس اداره مدارس غیردولتی اداره کل آموزش و پرورش فارس برخی از پرتکرارترین سوالات والدین را درمیان گذاشتیم.

سایت "مشارکت‌ها" ناظر بر فعالیت مدارس و پاسخگوی بسیاری از سوالات والدین

عقیل علیشاهی گفت: شهریه مدارس غیر انتفاعی از سوی شورای سیاستگذاری مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به صورت سالانه تعیین می‌شود و تعداد دانش‌آموزان، فضای مورد استفاده و ملکی یا استیجاری بودن آن، میزان حقوق پرداختی به معلمان و کادر اداری، کیفیت بخشی به آموزش و دیگر اطلاعات ثبت شده در سامانه مشارکت در تعیین این رقم اثرگذار است.

او با بیان اینکه شهریه مدارس غیر دولتی از مرکز تعیین و در سامانه بارگذاری می‌شود، از والدین خواست تا نام مدرسه مورد نظر خود را در سامانه مشارکت‌ها جستجو و شهریه تصویب شده برای آن را استعلام کنند.

به گفته علیشاهی در این سامانه برای هر مدرسه شهریه مصوب، شهریه فوق برنامه‌های درسی و فوق برنامه‌های غیر درسی جداگانه بیان شده که ضمن پیشگیری از اخذ وجه بیشتر از سوی مدارس والدین نیز به طور شفاف از این شهریه مطلع شوند.

رییس اداره مدارس غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش فارس توضیح داد: شهریه مصوب مربوط به برگزاری کلاس‌ها بر اساس تقویم رسمی آموزش و پرورش و پرداخت آن برای ثبت‌نام در مدارس غیر انتفاعی اجباری است، شهریه فوق‌العاده درسی برای افزایش ۶ ساعت به تقویم آموزشی دانش‌آموزان است که در ساعت‌های غیر از تقویم آموزش و پرورش برگزار می‌شود و فوق‌العاده غیر درسی بعداز ظهرها و یا پنج‌شنبه‌ها برگزار می‌شود.

به گفته علیشاهی هرچند پرداخت شهریه فوق‌العاده‌های درسی و غیر درسی اجباری نیست اما با توجه به اینکه شرکت نکردن در این کلاس‌ها منجر به ایجاد تفاوت سطح میان دانش‌آموزان می‌شود، توصیه می‌شود دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی در این کلاس‌ها نیز حضور یابند.

او این را هم یادآور شد که این کلاس‌های فوق‌العاده و خلاقیت موجود در آن دلیل استقبال بسیاری از والدین برای ثبت‌نام در مدارس غیر دولتی است.

با این حال رییس اداره مدارس غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش فارس معتقد است که مراجعه به سامانه مشارکت‌ها پیش از ثبت‌نام از بسیاری از مراجعه ها به اداره‌کل پیشگیری می‌کند.

علیشاهی درباره میانگین شهریه مدارس غیر دولتی فارس گفت: میانگین شهریه مصوب ثبت‌نام در مدارس غیر انتفاعی فارس ۹۰ میلیون ریال و این میانگین برای مدارس ابتدایی ۷۳ میلیون ریال، برای متوسطه اول ۹۹ میلیون ریال و در متوسطه دوم ۱۲۶ میلیون ریال است.

به گفته رییس اداره مدارس غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش فارس، حداکثر شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی استان ۲۴۰ میلیون و ۶۸۵ هزار ریال است.

او هشدار داد: مدارسی که بیش از میزان تعیین شده و مصوب خود شهریه دریافت می کنند به منزله تخلف است و اولیا می‌توانند با استعلام از سامانه مشارکت‌ها، تخلف این مدارس را به صورت مکتوب گزارش کنند تا رسیدگی و برخورد شود.

شهریه غذا، سرویس و اردوها اجباری نیست

یکی از مواردی که هزینه تحصیل در مدارس غیر دولتی را افزایش می‌دهد تقاضای هزینه غذا، اردوها و حتی سرویس مدارس به صورت اجباری است که بسیاری از والدین را به ویژه در منطقه یک آموزشی شیراز گلایه‌مند کرده است.

مادر یکی از دانش‌اموزان ابتدایی که برای ثبت نام فرزندش در یکی از مدارس غیر انتفاعی مشهور شهر مراجعه کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند شهریه ثابت و فوق‌برنامه این مدرسه ۲۵۰ میلیون ریال است اما اعلام کردند که هزینه غذا و برخی دیگر خدمات باید پرداخت شود و در مجموع این شهریه را به ۷۰۰ میلیون ریال می‌رساند.

رییس اداره مدارس غیردولتی اداره کل آموزش و پرورش فارس در این باره گفت: پرداخت هزینه غذا، اردوهای آموزشی و تفریحی و دیگر خدمات مدارس غیر دولتی اختیاری است و مدارس نمی‌توانند به اجبار آن را به شهریه خود بیفزایند.

او این را هم اضافه کرد که این هزینه‌ها باید با مصوبه انجمن اولیا و نرخ و مبلغ آن نیز مورد تایید صنف مربوطه باشد.

فضای فیزیکی مدارس غیر دولتی نیازمند تاییدیه سازمان نوسازی مدارس است

علیشاهی درباره تفاوت روشن فضای فیزیکی برخی از مدارس غیر انتفاعی با مدارس دولتی و محدود بودن حیاط این مدارس برای تحرک دانش‌آموزان، توضیح داد: هر مدرسه غیر انتفاعی برای دریافت پروانه فعالیت باید فضای فیزیکی خود را ارایه کند تا از سوی اداره کل نوسازی مدارس بازدید شود چرا که اخذ تاییدیه نوسازی مدارس برای اخذ پروانه فعالیت الزامی است.

به گفته رییس اداره مدارس غیردولتی اداره کل آموزش و پرورش فارس، در این فرآیند کارشناس رسمی استحکام بنا و شرایط فیزیکی فضا را بررسی می‌کند و با توجه به مجموع استانداردها، ساختمان مورد تایید یا رد قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: مدارس غیر دولتی نیز منطبق با ضوابط آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و این نهاد بر کار کیفی، آموزش و فعالیت‌های پرورشی آنها از یک سو و دریافت شهریه آنها از سوی دیگر نظارت می‌کند.

علیشاهی گفت: تیم نظارتی اداره مدارس غیر دولتی به طور مداوم از مدارس بازدید می‌کند و در صورت مشاهده تخلفات اقدام به تشکیل پرونده برای آنها می‌کند که می‌تواند منجر به لغو مجوز آنها شود.

رییس اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش فارس از لغو مجوز یکی از مدارس غیر انتفاعی شیراز به تازگی خبر داد که به دلیل تعدد تخلفات، علاوه بر لغو مجوز، پرونده او برای رسیدگی تخلفات خارج از آموزش و پرورش به مراجع قضایی ارجاع شده است.

فعالیت ۱۷ هزار معلم و کادر اداری در مدارس غیر انتفاعی فارس

او اعلام کرد: ۱۷ هزار نیروی انسانی معلم و دیگر نیروی انسانی مدارس در بخش غیر دولتی فعال هستند.

علیشاهی افزود: ۱۳۸ هزار دانش آموز در یکهزار و ۲۰۲ مدرسه غیر دولتی فارس تحصیل می‌کنند که بیش از ۱۴ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان را دربرمی‌گیرد.

توضیحاتی درباره مدارس هیات امنایی

رییس اداره مدارس غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش فارس درباره مدارس هیات امنایی گفت: این مدرسه‌ها، مدارسی عادی هستند که مسئولیت پشتیبانی همه جانبه از اداره شایسته مدرسه و سازماندهی منابع انسانی، مالی و مادی برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان بر عهده هیات امنای مدرسه است.

علیشاهی یادآور شد: مدارس هیات امنایی مدرسه‌هایی دولتی هستند که در چارچوب سیاست‌های آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و اولویت تحصیل در آنها با دانش‌آموزان ساکن در محدوده جغرافیایی آن است.

وی افزود: پس از آن دانش‌آموزان خارج از طرح آدرس بر اساس دستورالعمل تعیین شده مانند معدل، فعالیت‌ها و سابقه آموزشی و پرورشی و فرهنگی امتیاز بندی و پذیرش می‌شوند.

به گفته رییس اداره مدارس غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش فارس، در زمان حاضر ۶۸ مدرسه این استان شامل ۳۲ مدرسه متوسطه اول و ۳۶ مدرسه متوطه دوم به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند.


شنبه 14 مرداد 1402 ، 49 : 13

کد خبر :

بازدید : 218
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار فارس

پربازدیدترین ها