پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403    2024/5/9

شنبه 14 مرداد 1402 ، 33 : 13

کد خبر :

یک کارشناس مسائل مذهبی:

کربلا داستان دو اراده حسینی و یزیدی بود

یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه کل داستان کربلا داستان دو اراده یعنی اراده حسینی و یزیدی بود، گفت: امام حسین(ع) اگر با یزید درگیر شدند به خاطر گناه یک شخص نبود، گناه یزید در رواج هرزگی در جامعه و ارزش دادن به گناه بود، از این رو امام «هیهات من الذله»‌ را مطرح و ورق بازی را برگرداندند.

به گزارش سبحان ، حجت‌الاسلام سیدجعفر حسینی - کارشناس مسائل مذهبی- در سلسله مباحث هدف قیام امام حسین(ع) با بیان اینکه کل داستان کربلا داستان دو اراده یعنی اراده حسینی و یزیدی بود، اظهار کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) فرمودند «إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ»، سبک و سیره یزید سبک و سیره خاصی بود و با همه خلفا قبل تفاوت داشت زیرا او اعتنایی به شریعت نداشت.

وی ادامه داد: یزید در سبک زندگی خود حیوانات را آورده بود و با آنها زیست می‌کرد، سگ بد نیست اما اگر قرار باشد شریک عاطفی زندگی شما باشد و جایگاه پیدا کند آثار بدی بر جای می‌گذارد. یزید زیست حیوانی را انتخاب کرده و هرآنچه به هرزگی ختم می‌شد برای مردم ترویج می‌کرد.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: گاهی شخصی در خلوت خود شراب می‌خورد و گناه کبیره انجام داده است اما گاهی شخصی ساقی می‌شود و به دیگران هم شراب می‌دهد، او هم گناه کرده است اما گناهش از نفر اول به مراتب بیشتر است. 

حجت‌الاسلام حسینی یادآور شد: تصور کنید شخصی ده هزار هکتار زمین را به کسی می‌دهد که کشت انگور و آنها را تبدیل به شراب کند، گناه این فرد از دو نفر قبلی هم بیشتر است، حالا تصور کنید یک فرهنگی بیاید و تفکری حاکم شود که خوردن و توزیع شراب را عادی کند و نه تنها عادی بلکه تبدیل به ارزش کند و گناه را در جامعه عادی جلوه داده و کسی که گناه می‌کند به کار خود افتخار کند.

وی افزود: سوال اینجاست گناه کدام دسته بیشتر است، قطعا گناه فرد دسته چهارم بیش از نفرات قبلی است زیرا ریشه گناهان است، امام حسین(ع) اگر با یزید درگیر شدند به خاطر گناه یک شخص نبود، گناه یزید در دسته چهارم بود و او هرزگی را در جامعه ترویج می‌داد از این رو امام «هیهات من الذله»‌ را مطرح کردند و ورق بازی را برگرداندند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: امام حسین(ع) با قیام خود پیامی را دادند که در طول تاریخ ماندگار شد و انسان‌های بیدار پشت این فرمایش امام «مثل منی با مثل یزید بیعت نخواهد کرد» حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: امروز در چه فضایی هستیم و روزگار ما چه روزگاری است و بزرگترین منکر ما چیست، بزرگترین منکر آن تمدن و فکری است که هرزگی و تباهی را در جامعه عادی می‌کند و امید داست خداوند ما را روز به روز به آبروی امام حسین(ع) لحظه به لحظه به روحیات و افکار سیدالشهدا(ع) نزدیک نزدیک‌تر کند.


شنبه 14 مرداد 1402 ، 33 : 13

کد خبر :

بازدید : 66
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار فرهنگی

پربازدیدترین ها