سه شنبه 25 اردیبهشت 1403    2024/5/14

شنبه 14 مرداد 1402 ، 45 : 10

کد خبر :

معاون وزیر خارجه ویتنام ؛

مقام ویتنامی سفر رییس مجلس کشورش به ایران را موجب تقویت روابط دوکشور دانست

معاون وزیر خارجه ویتنام ؛ سفر آتی رییس مجلس کشورش به جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت و تحکیم روابط تهران - هانوی دانست .

به گزارش سبحان ؛ ها کیم نوک (Ha Kim Ngoc) معاون وزیر خارجه ویتنام که روز جمعه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه ایران و ویتنام سخن می گفت ؛ ایران را کشوری با تمدن دیرینه و فرهنگ منحصر به فرد توصیف کرد و گفت : مردم ایران نزد مردم ویتنام عزیز و محترم هستند .

وی گفت: سرزمین اسرارآمیز ایران با تمدن دیرینه و فرهنگ منحصر به فردش نزد مردم ویتنام عزیز و محترم می باشد. هزاران سال پیش، بازرگانان ساسانی با گذر از سختی و چالش های راه، فرهنگ ایرانی را به واسطه تجارت، به ویتنام آوردند چنانکه امروزه بسیاری از اشعار منحصر به فرد ایرانی به ویتنامی ترجمه شده و آنها منبع بی پایانی از نوآوری و ذوق برای شاعران و نویسندگان ویتنامی است.

این تعامل دیرینه فرهنگی و تبادلات در 50 سال گذشته پایه های مهمی برای توسعه کنونی روابط دوجانبه ایجاد کرده و دو کشور با اشتراکات فراوان و مزایای مکمل، در موقعیت خوبی برای توسعه دوستی و همکاری و همچنین ترویج صلح و ثبات در دو منطقه و در سراسر جهان هستند.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس مجلس ویتنام به ایران افزود: من اطمینان خاطر دارم که با مهمان نوازی، سخاوت و محبت مقامات و مردم ایران، رئیس مجلس و هیئت همراه به گرمی مورد استقبال قرار خواهند گرفت و این فرصت را خواهند داشت تا با مسئولین ذیربط در ایران در مورد توسعه و ارتقاء روابط بین دو کشور گفتگو کنند.

مقام ویتنامی سفر رییس مجلس کشورش به ایران را موجب تقویت روابط دوکشور دانست

در این مراسم که بسیاری از سفرای کشورهای مختلف به همراه اعضای دیپلماتیک سایر سفارتخانه ها و مقامات رسمی ویتنام حضور داشتند ، نظری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ویتنام نیز در سخنانی اظهار داشت : روابط ایران و ویتنام در طول 50 سال گذشته بر اساس سه مولفه احترام متقابل، توسعه روابط دوجانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همکاری سازنده متقابل در چندجانبه گرایی شکل گرفته است.

اشتراکات دو کشور از جمله استقلال طلبی، عدالت و آزادی خواهی، تجربیات مشترک در مبارزه برای استقلال و آزادی و همچنین پیگیری سیاست مبتنی بر چندجانبه گرایی، مخالفت با یکجانبه گرایی،حفظ تمامیت ارضی هیچ نقطه ابهام یا تاریکی در تاریخ روابط سیاسی دوجانبه باقی نگذاشته است.

وی با معرفی برخی ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی دو کشور تاکید کردند که ظرفیت های زیادی برای همکاری دوجانبه در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، گردشگری، فرهنگ و تبادلات مردمی وجود دارد.

سفیر ایران در ویتنام در پایان ابراز امیدواری کرد که روابط دوستی و همکاری که بین ایران و ویتنام وجود دارد در سال های متمادی نیز بیش از پیش افزایش یابد.


شنبه 14 مرداد 1402 ، 45 : 10

کد خبر :

بازدید : 137
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها