جمعه 28 اردیبهشت 1403    2024/5/17

پنجشنبه 12 مرداد 1402 ، 12 : 11

کد خبر :

۷ اولویت مهم استان ایلام در سفر رئیس جمهور

در آستانه سفر رئیس جمهور به استان ایلام چشمان مردم این استان در انتظار دستاوردهایی است که از قدرت قانونی عالی‌ترین مقام دستگاه اجرایی کشور انتظار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری  سبحان ، چشمان منتظر مردم ایلام، به دستاوردهای دومین سفر رئیس جمهور است که بنا به اعلام حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام، این سفر به‌زودی انجام می‌شود.

سفری که مردم ایلام انتظار دارند تا رئیس جمهور بسیاری از دغدغه‌های آنان را رسیدگی کند و برای دردهای بی‌شمار استان مرحم و برای برطرف کردن مشکلات موجود چاره‌اندیشی کند و نسخه التیام‌بخش، درمان موثر و قابل لمس بنویسد.

ایلامیان به عنوان مرزنشینان ولایی که با بیشترین مشارکت در انتخابات سیزدهم، بیشترین رای را به این دولت داده در انتظار دارند تا حلاوت انتخاب خود را در این سفر بچشند.

مردم ایلام‌ که در دوران دفاع مقدس با حضور خود در دفاع از حریم امن ولایت جانانه از مرزهای عزت و شرف کشور دفاع کرده و در دوران عمر پر برکت انقلاب اسلامی در تمامی صحنه‌ها حضور داشته و امروز نیز به یمن برکت اربعین حسینی میزبان سالانه 5 میلیون زائر کربلای معلی و دروازه عتبات عالیات و بین‌الحرمین ایران است که در گذشته از بودجه‌ها و اعتبارات کلان دولتی که متاسفانه با سیاست اشتباه تمرکزگرایی هزینه بی‌بهره مانده، انتظار دارند در این سفر اگر چه به خاطر انباشت محرومیت‌های متعدد، خواسته‌های زیادی را می‌توان از رئیس جمهور داشته باشند، اما  چند مورد از اساسی‌ترین‌ را مد نظر قرار داده و چاره‌اندیشی برای موارد احصاء شده را از رئیس جمهور خود طلب می‌کنند.

راه‌آهن

شرایط جغرافیایی و هم‌مرزی با کشور عراق استان ایلام را در موقعیت شاه‌راهی ‌ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاه‌راهی که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.

این ظرفیت که نیازمند آغاز و به فعل رسیدن وعده آن  است به‌رغم عمر 16 ساله و دوبار کلنگ‌زنی همچنان  وعده کاغذی باقی مانده و سال‌ها است مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است، تاکنون  دولت‌ها همت کافی را برای اختصاص اعتبار به این پروژه و  آغاز آن به خرج نمی‌دهند.

حال آن که با احداث راه‌آهن استان ایلام  از یکی از مهمترین امکانات زیرساختی صنعت حمل و نقل برخوردار می‌شوند، برخورداری استان ایلام از ظرفیت ریلی موجب آن خواهد شد تا به شاخص‌های توسعه نزدیک شود.

جاده‌ها

بهبود راه‌های مواصلاتی استان به ویژه با توجه به تردد میلیونی زائران عتبات عالیات از مرز بین‌المللی مهران ضرورتی است که نگاه ویژه رئیس جمهور را در دور دوم سفر خود به ایلام را می‌طلبد، وعده 4 بانده کردن محور ایلام به مهران که سال‌ها است در برنامه و بیان وعده مسئولان استانی و ملی است، تاکنون محقق نشده است.

به گفته فرشاد دوستی، مدیر‌کل راه و شهرسازی استان ایلام، این پروژه نیازمند 700 میلیارد تومان اعتبار است و این اعتبار برای تکمیل تونل‌ها، ایجاد روشنایی تونل‌ها، مهار قطعه رانشی تقاطع ماربره، تکمیل تقاطع صالح آباد، تکمیل مسیر منتهی به پل‌های کیلومتر 55 و 56 و تکمیل راهسازی باند برگشت منطقه کنجانچم مورد نیاز است.

علاوه بر این محور"تونل کبیرکوه" نیز  برای تکمیل به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و جاده‌های مهران به دهلران و اندیمشک، محور دره‌شهر به ایلام و آبدانان که از آنان به "جاده‌های مرگ " یاد می‌شود و روزانه شاهد جان دادن شهروندان این دیار به علت تصادفات مرگبار است، فقظ با نگاه ویژه رئیس جمهور در دور دوم سفر ممکن است به فرجام برسد.

فرودگاه

استان ایلام از فرودگاه برخوردار است. فرودگاهی که بدون شک حالا یکی از سرمایه‌های ملی در این منطقه از کشور محسوب می‌شود و در واقع فرودگاه شهدای ایلام  یکی از نمادهایی است که هویت خاص و مرکزیت بی‌رقیب مواصلاتی این استان را در میان استان‌های اطراف نشان می‌دهد. عجب این است که این ظرفیت عظیم به علل ضعف برنامه‌ریزی با کمبود پروازها مواجه شده و در یک سال اخیر برای شهروندان ایلامی نیازمند استفاده از خدمات این فرودگاه در سفرهای هوایی تهیه بلیت رویای دست نیافتی مبدل شده است.

ایلامی‌های برخوردار از نعمت فرودگاه که می‌خواهند از سفر هوایی به جهت درمان و یا مراجعه به مراکز درمانی سایر استان‌ها خاصه تهران استفاده کنند باید ماه‌ها در انتظار بلیت باشند و اگر بخت یارشون شود و بلیتی تهیه کنند با کنسل شدن سفر رویای آنان محقق نمی‌شود.

مردم ایلام بر این باورند که فرودگاه ایلام نیازمند تدبیر برای استفاده مردم از این امکان فراهم شده است که تاکنون این تدبیر عملی نشده است و نیازمند دستور رئیس جمهور برای رفع مشکل پروازها است.

علاوه بر آن فرودگاه ایلام همچنین می‌تواند با بلند شدن طول باند و مناسب‌سازی جهت فرود انواع هواپیماهای سنگین و افزایش مسیرهای پروازی در داخل و خارج از کشور نقش‌آفرین باشد.

صنایع اشتغال‌زا

 پر واضح است که از مهمترین مشکلات استان ایلام بیکاری جوانان است. هر اقدامی در جهت تأسیس صنایع اشتغال‌زای جدید یا رونق صنایع و واحدهای تولیدی قبلی در این منطقه می‌تواند از مهمترین انتظارات مردم منطقه از رئیس جمهور باشد.

هر چند در آمار و ارقام کاغذی مسئولان استانی، آمار اشتغال و تحقق تعهد اشتغال این استان را در زمره استان‌های موفق در ایجاد شغل قرار داده، اما واقعیت آن است این آمارهای کاغذی در بطن جامعه موثر نبوده و مردم ایلام تاثیر این آمارها را احساس نکرده‌اند و کمتر خانواده‌ای در این استان وجود دارد که یک یا دو نفر جوان تحصیلکرده بیکار نداشته باشد.

ایلام در زمینه کشاورزی قطب تولید و نیز از قطب‌های مهم دامداری و تولید گوشت قرمز و سفید است و در تولید و دارا بودن منابع نفت و گاز در میان استان‌های همجوار حرف اول را می‌زند. چه خوب است صنایعی بیشتر مورد توجه قرار گیرند که این توانمندی‌های بومی منطقه را مد نظر قرار دهند.  

پروژه‌های نیمه تمام

امین دوست محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام از  وجود هزار و 131 پروژه نیمه تمام در استان ایلام خبر داد و اعلام که برای تکمیل آنها 160 هزار میلیارد ریال نیاز است.

بسیاری از این پروژه‌ها مانند "پروژه پتروشیمی دهلران" با بیش از 2 هزار کارگر تعطیل شده و ده‌ها خانواده دهلرانی که تعطیلی این پروژه نان آنان را اجر کرده، همچنان بلاتکلیف است و از طرفی "کارخانه سیمان دهلران" و "پتروشیمی هلیلان" نیز تعطیل شده‌ و "پتروشیمی ایلام" نیز با کمبود خوراک مواجه است.

انتظار مردم خاصه جوانان جویای کار آن است که سفر دوم رئیس جمهور با تمرکز بر حل این مشکلات باشد که نقش مهم در معیشت، اقتصاد و اشتغال دارد.

آنان انتظار دارند پیش‌قراولان سفر رئیس جمهور به استان ایلام که در حال بررسی میزان موفقیت طرح‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم و دور اول سفر رئیس جمهور به استان ایلام هستند، مرعوب عدد و رقم‌های کاغذی مسئولان استانی نشوند و خود به بررسی آن چه گزارش مسئولان استانی است بنشینند، چرا که در آمار و ارقام‌های کاغذی استان ایلام گل و بلبل است.

ضعف زیرساخت‌های بهداشت و درمان

ضعف زیر ساخت‌های استان ایلام بر کسی پوشیده نیست، نبود بیمارستان در اکثر شهرستان‌های استان خاصه شهرستان‌های تازه تاسیس "چوار"،"سیروان"، "هلیلان" و "بدره" و نبود امکانات ارائه خدمات پزشکی چون "آنژیوگرافی"، "پرتو نگاری" و غیره در بیمارستان‌های مرکز استان ایلام، کمبود تخت‌های بیمارستانی موجب آن شده است تا ایلامی‌های نیازمند به خدمات درمانی راهی مراکز درمانی همجوار و تهران شوند و علاوه بر رنج بیماری، آوارگی و سرگردانی در سایر استان‌ها را هم به جان بخرند.

در این استان سال 1401 بیمارستانی که قرار بود برای بهبود شرایط درمان و افزایش تخت‌های بیمارستانی و خدمات مطلوب‌تر به شهروندان ایلامی افتتاح شود، بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم افتتاح که این بیمارستان هم اکنون به رغم افتتاح و بهره‌برداری از "راه دسترسی"، "آب" و بسیاری از امکانات دیگر برخوردار نبوده و بیماران بستری در این بیمارستان با درد و رنج و نبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند.

مطالبات مردمی در خصوص سامان این وضعیت توسط مسئولان استانی "ره به جایی نبرده است" و مردم انتظار دارند سفر دوم رئیس جمهور به استان ایلام نگاهی نیز به  "بیمارستان 375 تختخوابی رازی" و سایر مراکز درمانی استان ایلام داشته باشد.

آسیب‌های اجتماعی

استان ایلام از جمله استان‌های گرفتار در حوزه آسیب‌های اجتماعی است که به علت ضعف زیرساخت‌های فرهنگی، بیکاری، گرایش به مواد مخدر، یاس و ناامیدی را در میان جوانان این استان افزایش داده به نحوی که آمار خودکشی در این استان در هفته اخیر به مرز بحران رسیده است.

این وضعیت طالب آن است تا در سفر دوم رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گیرد  و چاره‌ای برای سامان این وضعیت اندیشیده شود.

به گزارش سبحان ،  مردم ایلام انتظار دارند که رئیس جمهور در سفر دوم خود به استان ایلام، به صرف نشست و ارائه گزارش از وضعیت موجود منتهی نشود و راه‌هایی هم برای حل مشکلات عدیده استان ایلام در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره در نظر گرفته شود و مسئولان استانی را در مورد نتیجه سفر اول و به گزارش‌های کاغذی اکتفا نشود و در میدان نتیجه و اقدام مصوبات سفر اول مورد بازدید میدانی قرار گیرد.

بدون شک توجه رئیس جمهور در سفر دوم به گزارشات واقعی و نتیجه اقدامات ملموس و تاثیرگذار در زندگی مردم می‌تواند، به رشد و توسعه استان  ایلام امیدوار کرد.


پنجشنبه 12 مرداد 1402 ، 12 : 11

کد خبر :

بازدید : 274
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار استان ها

پربازدیدترین ها