چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

سه شنبه 10 مرداد 1402 ، 10 : 11

کد خبر :

سخنگوی قوه قضائیه گفت:

احقاق حقوق مردم بر هر همکاری ارجحیت دارد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: احقاق حقوق مردم بر هر همکاری ارجحیت دارد.

به گزارش خبرنگار سبحان ، نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه با اصحاب رسانه برگزار شد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قوه قضائیه در راستای احقاق حقوق عامه گفت: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی تلاش داشته است تا رفتار عقلایی و منطقی بر پایه قانون را اجرایی کند و بر همین اساس مطالبات برخی از دسته بندی ها و اقدامات سیاسی نیابد حرکت عدالت محورانه قوه قضائیه را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: در عین همکاری و تعامل با تمام دستگاه‌ها تلاش کرده‌ایم وزن قانونمندی خود را بر تمامی رفاقت‌ها چیره ساخته و نگذاریم حق قانونی مردم و مطالبات برحق آنها تضییع شود و به همین اساس تمرکز خود را بر اجرایی ساختن مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص تحقق شعار سال قرار داده‌ایم.

ستایشی گفت: پرونده‌های جدید نباید همه مسئولان را از تحقق شعار سال دور سازد و قوه قضائیه از روزمرگی که دیگران برای مسئولان ایجاد کرده اند دوری می‌کند و در دوره تحول و تعالی تلاش کرده‌ایم با پرهیز از رفتار احساسی، واکنشی و تبلیغاتی با با خدمت گرفتن ظرفیت‌های فکری ریل حرکت قوه قضائیه را به سمت اجرایی شدن قانون ببریم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر امروز رئیس قوه قضائیه برای نخستین بار با حضور در قضات دیوان از آنها درباره رئیس دیوان نظرخواهی می‌کند گواه اقدامات ما است و در راستای مطالبه گری نقد از درون با هدف اصلاح گری را به فال نیک گرفته و این نقد را در بالاترین سطوح دنبال کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه یکی از منتقدین اصلی رفتارهای خلاف قانون است گفت: نقد اخیر وی در خصوص دقت قضات دیوان عالی کشور درباره آرای خلاف بین شرع و ممنوع الخروجی ها حاکی از همین موضوع است.

برگزاری جشنواره نقد در قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برگزاری جشنواره نقد برتر در درون قوه قضائیه بر پایه اقدامات قوه قضائیه در دستگاه قضائی بوده است و تاکید می‌کنم مدار حرکت قوه قضائیه استفاده از خرد جمعی و تلاش همگانی برای تحقق قانون و اجرای عدالت برای همگان، قاطعیت در برابر گردن کشان قانون شکن و حراست از حق مظلومان و پرهیز از جوزدگی های سیاسی و جناحی است.

وی با اشاره به هتک حرمت به قرآن کریم گفت: باید از اقدام شنیع و هتاکانه قرآن کریم که با چراغ سبز برخی از دولت‌های اروپایی صورت گرفته است ابزار انزجار کنیم و معتقد هستیم دست صهیونیست در پس پرده هتاکی قرار دارد و دولت‌های حامی بدانند با این همراهی و سکوت خود را مقابل خشم مسلمانان قرار داده‌اند.

توجه دادگاه‌ها به مجازات جایگزین حبس

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره مجازات‌های جایگزین حبس و پابند الکترونیک اظهار کرد: در بحث مجازات جایگزین حبس جزای نقدی بدل از حبس، جزای نقدی روزانه، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان و محرومیت از حقوق اجتماعی، گذشت شاکی، وجود جهات تخفیف، نوع جرم، کیفیت ارتکاب، آثار ناشی از بزه، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت، وضعیت سابقه بره کار و سایر اوضاع و احوال دخیل هستند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: میزان توجه دادگاه‌ها به مجازات جایگزین حبس و استفاده از پابند الکترونیک افزایش یافته است و امید داریم بتوانیم میزان ارائه احکام جایگزین حبس پیشرفت بیشتری داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت محکومان در واحدهای تولیدی استفاده کنیم.

وی گفت: از ابتدای امسال ۷ هزار و ۹۸۱ تحت پوشش سامانه قرار گرفتند همچنین سامانه دستیار هوشمند قضائی ایجاد شده است و با استفاده از فناوری نوین پرونده شخص متهمان ایجاد می‌شود و سپس بر اساس شخصیت‌های اجتماعی، علمی و فردی متهم مجازات پیشنهادی به قاضی اعلام می‌شوند.


سه شنبه 10 مرداد 1402 ، 10 : 11

کد خبر :

بازدید : 112
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار اجتماعی

پربازدیدترین ها