چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

دوشنبه 09 مرداد 1402 ، 32 : 15

کد خبر :

تمرین ۲سالانه طرح اضطراری در فرودگاه شیراز اجرا شد

عملیات تمرین ۲سالانه طرح اضطراری فرودگاه بین‌المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز دوشنبه با حضور دستگاه‌های امدادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سبحان ، فخرالدین کشاورز دوشنبه در حاشیه این عملیات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرودگاه‌ها بر مبنای الزاماتی که در قانون هواپیمایی کشوری وجود دارد باید هر ۲سال یک بار تمرین کاملی را طبق سناریوی از قبل تعریف شده بر اساس سند طرح اضطراری انجام دهند.

به تعویق افتادن عملیات به دلیل شیوع کرونا

مدیرکل فرودگاه‌های فارس بیان کرد: شیوع بیماری کرونا در طول سال‌های گذشته موجب به تعویق افتادن این عملیات شد اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز در نهم مردادماه ۱۴۰۲ ملزم به اجرای این عملیات شد.

کشاورز به بیان سناریوی از قبل تعریف شده در این عملیات پرداخت و گفت: بر اساس این سناریو امدادرسانی به هواپیمایی صورت گرفت که با داشتن ۴۵ مسافر و خدمه دچار سانحه شده بود، این امدادرسانی از سوی بخش‌های مختلفی از جمله بخش ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه، بخش کنترل و مدیریت پرواز، مدیریت بحران شهری، آتش‌نشانی، اورژانس‌ و هلال احمر انجام شد.

تمرین یک فرماندهی واحد در قالب یک سیستم ارتباطی

وی به همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، نیروی هوایی سپاه پاسداران و گروه‌های بالگردی که در حوزه‌های نزاجا سپاه و ارتش فعالیت دارند برای اجرای این عملیات اشاره کرد و افزود: هماهنگی‌های لازم برای ورود این نیروها طی جلساتی از قبل انجام می‌شود و هدف ما این است که بتوانیم یک فرماندهی واحد را در قالب یک سیستم ارتباطی تمرین کنیم.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس بیان کرد: در این عملیات سه رُکن هماهنگی، فرماندهی و ارتباطات مرور می‌شود تا اگر اتفاق واقعی رخ داد این هماهنگی در حداقل زمان و با حداقل تلفات شکل بگیرد و با یک تمرین مدیریت بحران بتوانیم شرایط را به حالت عادی بازگردانیم.

خللی در روال عادی مدیریت ترافیک ایجاد نشد

وی عنوان کرد: انجام این تمرین هیچ خللی در روال عادی مدیریت ترافیک هوایی، پذیرش و خروج مسافر وارد نکرد و به طور کلی این تمرین برای این بود که بتوانیم همزمان با مدیریت بحران، فرآیند عملیاتی فرودگاه را هم به روال عادی انجام دهیم.

کشاورز یادآور شد: همزمان با اجرای این تمرین تلاش شد تا روند ۲عملیات عمرانی در حوزه پارکینگ و باند فرودگاه متوقف نشود، در واقع زمینه‌ای فراهم کردیم تا این تمرین به حالت واقعی نزدیک شود.

چه تجهیزاتی به کار گرفته شد؟

وی اضافه کرد: در این تمرین از تجهیزات حوزه آتش‌نشانی شهری و آتش‌نشانی فرودگاهی برای اطفای حریق بهره گرفته شد. همچنین تجهیزات نجات و پایش محیط از جمله برانکارد، آمبولانس،‌ بالگرد، ابزارهای اندازه‌گیری و سنجش ضربان قلب و اکسیژن با همکاری جمعیت هلال احمر و نیروهای نظامی و نجاتگران فرودگاه استفاده شد.

کشاورز گفت: تمام تلاش خود را بکار گرفتیم تا در این عملیات حریم فرودگاه هم مورد تعرض قرار نگیرد تا در هنگام وقوع سانحه واقعی مردم برای کنجکاوی نتوانند به محوطه فرودگاه وارد شوند.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس اظهار کرد: پلیس هم مسئولیت حفاظت از درهای ورودی و محوطه فرودگاهی را به عهده داشت و همه این ارکان و تجهیزات کنار هم قرار گرفتند تا هماهنگی‌هایشان را در قالب یک سیستم ارتباطی مطمئن و فرماندهی واحد تمرین کنند.


دوشنبه 09 مرداد 1402 ، 32 : 15

کد خبر :

بازدید : 154
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار استان ها

پربازدیدترین ها