چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

شنبه 07 مرداد 1402 ، 0 : 12

کد خبر :

استمداد از مردم جنوب خراسان رضوی برای اهدای خون

رییس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه از مردم شهرستانهای مرکزی و جنوب خراسان رضوی خواست با افزایش اهدای خون ضمن کمک به همنوعان خود؛ ذخایر خونی را در حد پایدار نگه دارند.

به گزارش سبحان ، دکتر علیرضا علاقه‌مند روز شنبه افزود: افزایش قابل توجه عمل های جراحی و نیازمندی بالای بیماران خاص طی سال جاری باعث رشد چشمگیر مصرف و به تبع آن کاهش ذخایر خونی در سطح خراسان رضوی بویژه جنوب استان شده است.

وی اضافه کرد: کاهش ذخایر خونی منطقه در حالی رخ داد که از ابتدای امسال تاکنون شاهد افزایش اهدای زندگی توسط مردم شهرهای مرکزی و جنوب خراسان رضوی هستیم.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار و ۲۲۱ نفر از مردم تربت حیدریه و کاشمر داوطلب اهدای خون شدند که از این تعداد پنج هزار و ۹۵۳ نفر موفق به اهدا شدند.

وی با بیان اینکه اهدای خون مردم شهرهای تربت حیدریه و کاشمر طی مدت یاد شده به ترتیب با رشد ۵۲ و ۲۸ درصدی مواجه بود، اظهار کرد: اما طی ۲ روز گذشته و همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی به ترتیب کاهش ۱۹ و ۳۰ درصدی اهدا نسبت به محرم پارسال را تجربه کردیم.

رییس پایگاه انتقال خون تربت حیدریه گفت: معمولا طی روال همه ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا با افزایش شمار داوطلبان برای اهدای خون مواجهیم اما امسال به دلیل گرمای کم سابقه در جنوب خراسان رضوی روند کاهشی را شاهد بودیم.

علاقه مند افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورا تنها ۲۱۴ نفر برای اهدای خون به پایگاه تربت حیدریه و شهرهای مجاور مراجعه کردند که از این تعداد تنها ۱۶۲ نفر حائز شرایط لازم برای هدیه بودند که رقم قابل قبولی نیست.

وی اضافه کرد: پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه به بیمارستان‌های نهم دی، امام حسین (ع) و رازی تربت‌حیدریه، بیمارستان‌های شهید مدرس و حضرت ابوالفضل کاشمر، بیمارستان حضرت زهرا (س) رشتخوار و بیمارستان ۲۲ بهمن خواف در شرایط عادی و به سایر مراکز درمانی خراسان رضوی در شرایط بحرانی خدمات ارایه می‌دهد.

علاقه‌مند با تصریح بر اینکه ذخایر خون برای ارائه این مراکز درمانی پایین تر از حد لازم است از تمام گروه‌های خونی بویژه در جنوب خراسان رضوی خواست به یاری همنوعان خود بشتابند.
وی گفت: ‌اکنون ذخایر خونی پایگاه تربت حیدریه که تامین کننده نیاز چند شهرستان مرکزی، جنوبی و مرزی خراسان رضوی است در شرایط نزدیک به بحران است از دیگر سو با رشد تقاضاهای روزافزون بویژه از سوی بیماران خاص نظیر تالاسمی مواجهیم.

وی افزود: بجز شهرستانهای تربت حیدریه و کاشمر که پایگاه انتقال خون ثابت دارد در سایر شهرهای مرکزی، مرزی و جنوب خراسان رضوی پایگاههای سیار وظیفه جمع آوری را بر عهده دارد.


شنبه 07 مرداد 1402 ، 0 : 12

کد خبر :

بازدید : 80
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار استان ها

پربازدیدترین ها