چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

دوشنبه 02 مرداد 1402 ، 9 : 9

کد خبر :

در نشست خبری استاندار فارس مطرح شد:

از موضوعات اقتصادی تا اجرای مصوبات قرآنی؛ شفاف با مردم سخن می گویم

دکتر ایمانیه در نشست خبری خود پاسخگوی مسائل مختلفی از جمله آزادراه شیراز اصفهان، موزه قرآنی، بنگاه های احیا شده و زمینه های سرمایه گذاری در فارس، نهضت ملی مسکن، مشکلات دارویی استان و باغ شهری های فارس بود.

به گزارش سبحان و به نقل از ، اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری فارس دکتر محمد هادی ایمانیه صبح شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز، اصحاب رسانه را مشتاق پیشرفت و توسعه استان دانست و گفت : خبرنگاران نسبت به سرونوشت جامعه به خصوص استان فارس بی تفاوت نیستند؛ اگر مدیری در استان پاسخگوی خبرنگاران نبود از طریق استانداری پیگیری می‌شود
استاندار فارس با اشاره به کمک‌هایی که برای احداث و تجهیز موزه قرآنی شده است، افزود: استاندار فارس با موزه قرآن شیراز زیر نظر تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در حال انجام است؛ حدود 32 میلیارد تومان برای این موضوع در قالب های مختلف تامین اعتبار شده است.
ایمانیه در پاسخ به یکی از خبرنگار مبنی براینکه چرا برخی از دستگاه‌ها طرح‌های مصوب شده قرآنی را اجرا نمی‌کنند، گفت: نام دستگاه‌هایی که طرح‌های مصوب قرآنی را اجرا نمی کنند در قالب یک گزارش محرمانه به استانداری اعلام کنید.
وی، با بیان اینکه هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس استاندار چند استان کشور که بیشترین نقش در تولید ناخالص ملی را دارند برای همفکری در اصلاح قانون تسهیلات شرکت کردند، افزود: پیشنهاد دادیم که ۸۰ درصد منابع بانک‌ها در اختیار استان قرار گیرد چراکه جذب منابع برای تسهیلات هر استان، به استان دیگر اختصاص پیدا می‌کرد
 
 محکم و استوار پای کار توسعه سرمایه گذاری ها ایستاده ایم
استاندار فارس در ادامه بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های توسعه تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت حمایت از سرمایه گذاری و تاثیر آن در ایجاد اشتغال، محکم پای کار سرمایه گذاران ایستاده‌ایم و از سرمایه گذاری در استان حمایت کامل می کنیم.
وی با تاکید براینکه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی که علاقمند به سرمایه گذاری در استان فارس هستند به شرطی که با توجه به محدودیت هایی که در زمینه اعطای تسهیلات وجود دارد خودشان تامین سرمایه کنند حمایت کامل خواهد کرد، ادامه داد: به سرمایه گذاران قول می دهیم که در تامین زیرساخت های سرمایه گذاری و رفع موانع پیش روی آنها نهایت همراهی و همکاری با آنها را داشته باشیم.
او اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته به مدت ۲ ساعت پذیرای سرمایه گذاران هستیم و به شکل حضوری مشکلات آنها در زمینه سرمایه گذاری را بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام می‌کنیم.
 
جذب ۱۱ هزار میلیارد ریال برای آزادراه شیراز  اصفهان
استاندار فارس در ادامه، با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تسریع در روند اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان گفت: این پروژه هم اینک در مرحله نصب علائم ایمنی، نیوجرسی و راه‌اندازی پایگاه های اورژانس، هلال احمر و پلیس قرار دارد و برای این کار نیز اعتبار و نقدینگی نیاز است.
دکتر ایمانیه افزود: از دی ماه سال گذشته تاکنون حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آزادراه جذب شده که کار بی نظیری است که در طول تاریخ ۱۱ ساله احداث آزادراه جذب این میزان پول طی هفت ماه بی سابقه است.
او اظهار کرد: امیدوارم تا پایان شهریورماه بتوانیم حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع دیگر به پروژه کمک شود.
نماینده عالی دولت در فارس گفت: وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر هفته گذشته خود در مصاحبه ای اعلام کرد که در هفته پایانی شهریورماه از ۶ قطعه آزادراه شیراز – اصفهان بهره برداری می شود و طبیعتا ایمنی همچنان خط قرمز ما است.
دکتر ایمانیه افزود: در بحث ایمنی قبلا مذاکراتی با سردار رادان فرمانده انتظامی داشته ایم و مقرر شد که برای این محور نیرو، اعتبارات و خودرو تخصیص داده شود.
وی ادامه داد: قطعه هفت آزادراه شیراز – اصفهان هم بنا است همزمان با ۶ قطعه نخست بطور موقت به شکل بزرگراهی به بهره برداری برسد و امیدواریم همزمان با دهه مبارک فجر این قطعه نیز به شکل آزادراهی مورد استفاده قرار گیرد.
 
راستی آزمایی آمار احیای بنگاه های راکد استان
استاندار فارس همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص احیای بنگاه های راکد در این استان گفت: با توجه به اهمیت موضوع گروه‌های مختلفی را در استان مامور پیگیری خروج بنگاه‌های اقتصادی راکد از رکود و همچنین راستی آزمایی آمار بنگاه‌های خارج شده از رکود کرده‌ایم.
دکتر ایمانیه افزود: در همین جهت فردا یکشنبه در جلسه‌ای با حضور مدیران اداره کل صمت، بازرسی استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت شهرک های صنعتی و خبرگزاری جمهوری اسلامی تک تک بنگاه های خارج شده از رکود رصد شده و گزارشی در این زمینه تهیه خواهد شد.
وی، مشکل اکثر بنگاه های راکد استان را نیاز مالی و اعتباری دانست و بیان کرد: تاکنون توانسته ایم مشکلات این بنگاه ها در زمینه تامین زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز، مشکلات بیمه‌ای، منابع طبیعی و مالیاتی را تا حد قابل توجهی حل کنیم اما بیش از ۹۰ درصد این بنگاه‌های راکد برای خروج از رکود منتظر تسهیلات بانکی هستند.
نماینده عالی دولت در فارس اظهارکرد: با توجه به اینکه امکان تامین تمام نقدینگی مورد نیاز بنگاه های راکد توسط بانک ها مقدور نیست به صاحبان این بنگاه ها پیشنهاد می کنیم که به بانک ها اکتفا نکنند و از سایر روش ها از جمله بازار بورس و سرمایه، تهاتر، صندوق توسعه و فاینانس برای تامین اعتبار مورد نیازشان استفاده کنند.
 
فارس پیشتار در تامین زمین نهضت ملی مسکن
دکتر ایمانیه، در بحث تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، افزود: فارس جزو استان های پیشتاز در این زمینه است اما همچنان کمبود زمین به ویژه در شهر شیراز و صدرا قابل توجه است و حدود ۴۰ هزار قطعه زمین کم داریم.
وی ادامه داد: در فارس در مجموع ۱۴۶ هزار نفر متقاضی مسکن تایید نهایی شده اند که زمین برای ۱۰۶ هزار متقاضی تامین شده اما برای ۴۰ هزار متقاضی همچنان کمبود زمین داریم.
استاندار فارس بیان کرد: در شهرهای کوچک استان که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت بوده تامین زمین انجام و در شهرهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر هم تا حدود ۹۰ درصد زمین تامین شده است اما در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر موانعی در تامین زمین داریم که باید توسط شورای عالی شهرسازی کشور حل شود.
دکتر ایمانیه اظهار کرد: ۵۰۰ هکتار زمین در شرق شهر صدرا داریم که معتقدیم این بخش چون بافت مسکونی به آن نزدیک شده از حالت محیط زیست خارج شده و آمادگی داریم در ازای آن زمین دیگری را از شرق بزرگراه شیراز – اصفهان به پارک بمو اختصاص دهیم که به محل عبور حیوانات تبدیل شود؛ امیدواریم با این جابجایی که انجام می شود مساله کمبود زمین طی یکی ۲ ماه آتی حل شود.
نماینده عالی دولت در فارس گفت: در بحث تامین و واگذاری زمین گروهی نیز اگر عملکرد ادارات کل راه و شهرسازی استان(فارس و لارستان) را با هم جمع کنیم، این استان در جایگاه نخست کشور قرار می گیرد.
دکتر ایمانیه افزود: در بحث ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن نیز تصمیم گرفته ایم که تعدادی از زمین ها را به جای اینکه به پیمانکار و انبوه ساز بدهیم به مردم واگذار کنیم تا خودشان اقدام به ساخت و ساز کنند.
وی بیان کرد: همچنین امیدواریم در بحث تامین نقدینگی و آورده اول طرح نهضت ملی مسکن و پرداخت اقساط تسهیلات دولت بتواند به سه دهک پایین کمک کند.
استاندار فارس، در خصوص پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از سوی بانکها نیز گفت: در نتیجه بررسی های انجام شده، بانک مسکن استان در پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن رتبه نخست را به خود اختصاص داد؛ افزون بر ۹۰ درصد وام‌های طرح نهضت ملی مسکن را بانک مسکن پرداخت می کند که فارس در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.
 
سهم فارس از داروی کشور باید افزایش یابد
استاندار فارس در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود دارو در این استان بیان کرد: برخی از این مشکلات منشاء کشوری و برخی استانی دارد.
عضو هیات امنا دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با توجه به مراجعه زیادی که از سایر استان های کشور به مراکز درمانی فارس داریم، سهم این استان از داروهای کشور باید بیشتر شود؛ معتقیدم که این سهم باید حداقل به هشت و نیم درصد افزایش یابد.
 
باغ شهرها ساماندهی می شوند
استاندار فارس همچنین در خصوص تعیین تکلیف باغ شهرها در این استان گفت: بر اساس تصمیم شورای برنامه ریزی استان مقرر شد که باغ شهرهایی که در زمین های متعلق به مردم ایجاد شده ساماندهی شوند.
دکتر ایمانیه افزود: این مساله شامل کسانی که زمین های ملی، منابع طبیعی و دولتی را تصاحب و تملک کرده و در آنها اقدام به ساخت و ساز کرده اند، نمی شود و با تمام توان با این اینگونه اقدامات غیرقانونی برخورد خواهیم کرد.
وی ادامه داد: مساله دیگر تامین آب باغ شهرها است که معتقدیم این کار نباید از طریق آب چاه یا آب لوله کشی انجام شد بلکه باغداران باید آب مورد نیاز باغ شهرها از طریق پساب فاضلاب یا تانکر تامین کنند.


دوشنبه 02 مرداد 1402 ، 9 : 9

کد خبر :

بازدید : 84
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار استان ها

پربازدیدترین ها