چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

يكشنبه 01 مرداد 1402 ، 6 : 14

کد خبر :

پاکستان و عربستان در آستانه نهایی کردن قرارداد ۱۴ میلیارد دلاری ساخت پالایشگاه

پاکستان از ورود به مرحله تعیین کننده برای نهایی کردن قرارداد ۱۴ میلیارد دلاری ساخت پالایشگاه نفتی مدرن با حضور شرکت دولتی آرامکو عربستان و چند کشور عربی حوزه خلیج فارس خبر داد، طرحی که چهار سال پیش از سوی ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد پیشنهاد شد اما پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته بود.

به گزارش روز یکشنبه سبحان ، مصدق ملک وزیر مشاور امور نفت پاکستان طی گفت وگویی با رسانه سعودی عرب نیوز اعلام کرد که اسلام‌آباد و ریاض وارد مرحله نهایی برای امضای قرارداد ساخت یک پالایشگاه نفتی بسیار پیشرفته شده‌اند که ارزش آن ۱۴ میلیارد دلار می‌باشد و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز آماده مشارکت در این طرح می‌باشند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در جریان سفر رسمی خود به پاکستان در سال ۲۰۱۹ طرح همکاری ریاض با اسلام‌آباد برای ساخت پالایشگاه نفتی در پاکستان را مطرح کرد اما این موضوع از همان زمان معلق ماند و پس از برخی تنش‌ها در روابط دو کشور بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هیچ پیشرفتی در این خصوص مشاهده نشد.

عرب نیوز مدعی شد که با ساخت پالایشگاه مدرن در پاکستان انتظار می‌رود که پالایش نفت خام در این کشور با افزایش چشم گیری همراه شود. این پالایشگاه ظرفیت پردازش ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز را خواهد داشت. براساس برنامه پاکستان و عربستان یک مجتمع پتروشیمی نیز در کنار این پالایشگاه راه‌اندازی می‌شود.

وزیر امور نفت پاکستان اظهار داشت که گام‌های دو کشور برای نهایی کردن این قرارداد بسیار سریع است و اسلام‌آباد امیدوار است که این قرارداد قبل از پایان کار دولت فعلی پاکستان به امضا برسد.

وی اعلام کرد که پاکستان برای اجرای این قرارداد آماده معامله با هر نوع ارز خارجی اعم از ریال عربستان، یوآن چین و پوند زیرا این یک تجارت فوق العاده است بنابراین فرقی نمی‌کند که کدام ارز مورد استفاده قرار بگیرد.

برنامه احداث پالایشگاه مدرن در پاکستان توسط شرکت دولتی آرامکو سعودی اجرا می‌شود که قبلاً مطالعات امکان سنجی را انجام داده و در حال حاضر روند تجزیه و تحلیل روش‌ها از جمله کارهای مهندسی مورد نیاز برای این پروژه در جریان است.

براساس این گزارش، عربستان سعودی از قبل، تسهیلات بازپرداخت بلندمدت برای صادرات نفت به پاکستان به ارزش ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار به این کشور را ارائه کرده است علاوه بر در جریان سفر رسمی شهباز شریف نخست وزیر دولت ائتلافی پاکستان به ریاض در اردیبهشت سال گذشته، اسلام آباد درخواست افزایش دریافت نفت سعودی با بازپرداخت بلندمدت را با مقامات عربستان مطرح کرد.

براساس فرآیند خرید نفت از عربستان، پاکستان سالانه ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار نفت با بازپرداخت بلندمدت از این کشور وارد می‌کند. گفته می‌شود خرید نفت از عربستان به صورت بازپرداخت بلند مدت تا حدودی فشار بر پاکستان برای پرداختی‌های بخش خارجی را کاهش می‌دهد.


يكشنبه 01 مرداد 1402 ، 6 : 14

کد خبر :

بازدید : 61
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها