چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

چهارشنبه 28 تیر 1402 ، 10 : 11

کد خبر :

چین آزمایش تشعشع بر روی مواد غذایی دریایی وارداتی از ژاپن را آغاز کرد

منابع آگاه اعلام کردند چین آزمایش تشعشات رادیواکتیو را بر روی غذاهای دریایی وارداتی از چین آغاز کرده است، اقدامی که به نظر می رسد برنامه توکیو برای رهاسازی پسماندهای آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیمی به دریا را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش روز چهارشنبه سبحان، از کیودو، آزمایش بر روی مواد غذایی دریایی وارداتی برای اطمینان از آلوده نبودن به رادیواکتیو از سوی چین اوایل ماه جاری میلادی تصویب شد که موجب طولانی شدن نگهداری مواد در گمرک شد و برخی کسب و کارها در چین را به چشم پوشی از واردات غذای دریایی از ژاپن سوق داد.

منابع آگاه گفتند وزیران امورخارجه و کشاورزی چین گفت و گو درباره این موضوع را برای دستیابی به راه حل مناسب آغاز کردند.

قرار است توکیو رهاسازی آب های فوکوشیما به اقیانوس را در تابستان آغاز کند، اما چین با این برنامه به شدت مخالف است.

مقامات گمرک چین ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) در بیانیه ای گفتند احتیاط و هوشیاری بسیار زیادی در این مورد نشان می دهند و تمامی اقدامات لازم در زمان مناسب براساس پیشرفت شرایط انجام خواهند داد.

آزمایش پاک بودن مواد غذایی دریایی از ژاپن کمی بعد از انتشار این بیانیه آغاز شد. در این آزمایش برای غذاهای سرد شده و منجمد شده در گمرگ به ترتیب ۲ هفته و یک ماه زمان لازم است. براساس اطلاعات منابع آگاه تاکنون آزمایش تشعشات رادیویی برای مواد غذایی دریایی تنها در ژاپن انجام می شد و این آزمایش در چین تکرار نمی شد.

پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما که در سال ۲۰۱۱ بر اثر زلزله بزرگ و سونامی به بار آمد، چین واردات مواد غذایی از فوکوشیما و ۹ استان دیگر در ژاپن را ممنوع کرده بود. اگر تخلیه آب های آلوده فوکوشیما به اقیانوس آغاز شود ممکن است پکن کنترل های بیشتر و سختگیرانه تری بر روی واردات مواد غذایی از ژاپن اعمال کند.

برخی رستوران ها در چین از جمله رستورانی در شانگهای واردات تُن ماهی از اسپانیا را جایگزین واردات ماهی تازه از ژاپن کرده است و اعلام کرده از روز دوشنبه واردات مواد غذایی دریایی از ژاپن را متوقف کرده و به دنبال جایگزین هایی برای تهیه و خرید مواد مورد نیاز خود است.

در نیروگاه فوکوشیما حجم عظیمی از آب های آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سرد کردن پسماندهای سوخت ذوب شده قرار گرفتند و در حال تصفیه شدن و از بین بردن بیشتر آلودگی، به جز آلودگی تریتیوم هستند. این آب های تصفیه شده در تانک هایی ذخیره و نگهداری می شوند اما ظرفیت این تانک ها رو به اتمام است و چاره ای جز تخلیه آنها برای ادامه این روند به درون اقیانوس وجود ندارد.


چهارشنبه 28 تیر 1402 ، 10 : 11

کد خبر :

بازدید : 128
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها