چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

چهارشنبه 28 تیر 1402 ، 6 : 11

کد خبر :

تاکید اتریش بر ضرورت رفع محاصره گذرگاه لاچین در ارمنستان

وزیر امورخارجه اتریش در دیدار با همتای ارمنی خود در وین خواستار گفت‌وگوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان درمورد رفع محاصره گذرگاه لاچین شد و گفت: این محاصره باید پایان یابد.

به گزارش روز چهارشنبه سبحان ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "الکساندر شالنبرگ" تاکید کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید در مورد بسیاری از موضوعات به ویژه ضرورت رفع انسداد گذرگاه لاچین گفت‌وگو کنند.

شالنبرگ پس از دیدار با آرارات میرزویان همتای ارمنی خود در وین با اشاره به تعهد مستحکم اتحادیه اروپا و مذاکرات در واشنگتن در این زمینه گفت: وضعیت به زودی در مسیر درستی قرار می گیرد و من امیدوارم که روزی یک توافق صلح پایدار حاصل شود. هرچند هنوز پرسش های بسیاری باقی است و باید مورد بحث قرار گیرد.

این مقام دولت اتریش سپس افزود: محاصره گذرگاه لاچین نگرانی های بشردوستانه بسیاری ایجاد کرده است. این محاصره باید پایان یابد.

سرویس مرزی دولتی جمهوری آذربایجان در تاریخ ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) اعلام کرد که یک ایست بازرسی مرزی در ورودی گذرگاه لاچین ایجاد کرده که تنها مسیر زمینی است که ارمنستان و منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی را به هم متصل می کند.

باکو دلیل این امر را استفاده غیرقانونی ارمنستان از جاده و نگرانی های امنیتی اعلام کرده و می گوید که پیش از ایجاد این ایست بازرسی نیروهای حافظ صلح روسیه و مرکز نظارت روسیه و ترکیه را از این تصمیم خود باخبر کرده بود. اما ایروان ضمن اعتراض به این اقدام باکو، آن را نقض بیانیه سه جانبه ۲۰۲۰ (میان ارمنستان، جمهوری آذبایجان و روسیه) می داند.

در بیانیه سه جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان آمده است که طرفین از هرگونه توسل به زور و یا تهدید به استفاده از آن برای حل مشکلات پرهیز کرده و حاکمیت، تمامیت ارضی و نقض ناپذیری مرزها را براساس بیانیه ۱۹۹۱ آلماتی به رسمیت بشناسند.


چهارشنبه 28 تیر 1402 ، 6 : 11

کد خبر :

بازدید : 125
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار بین الملل

پربازدیدترین ها