چهارشنبه 13 تیر 1403    2024/7/3

سه شنبه 27 تیر 1402 ، 30 : 10

کد خبر :

دبیر هیئت پرورش اندام تهران :

رضا لک: کنترل دوپینگ در بدنسازی وجود ندارد

دبیر هیئت پرورش اندام تهران درخصوص کنترل دوپینگ در این رشته گفت: صادقانه و شفاف بگویم که تمام مسابقات پرورش اندام در ایران همراه با دوپینگ است.

به گزارش سبحان ، رضا لک روز سه‌شنبه در خصوص سطح مسابقات استان تهران اظهار داشت: به نظرم بچه‌های تهران در پرورش اندام ایران و جهان حرف اول را می‌زنند و سهم بیشتر تیم‌ ملی نیز در تمام رشته‌ها از تهران است و حتی بدنه فدراسیون و کادر اجرایی هم از بیشتر از استان تهران هستند.

دبیر هیئت بدنسازی استان تهران در پاسخ به حواشی استفاده از رنگ‌های نامرغوب در مسابقات حوزه‌ها و هیئت‌های استانی، توضیح داد: رنگ‌هایی که در مسابقات حوزه‌ها استفاده شد مربوط به مدیریت همان حوزه‌ها است و هیئت تهران مسئولیتی را به عهده نمی‌گیرد. رنگی که خودمان تایید کردیم، پایه آب است و حدود ۹۰۰ هزار تومان برای خودمان هزینه داشت و با هزینه‌ اجرا تا یک میلیون تومان می‌رسد. در مسابقات بین‌المللی بابت همین رنگ بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌گیرند ولی سعی کردیم هزینه‌ها را پایین بیاوریم و هیچ سودی برای خودمان در این مسئله در نظر نگرفتیم.

رضا لک: کنترل دوپینگ در بدنسازی وجود ندارد/ باید انحصار IFBB در فدراسیون ایران شکسته شود

وی با اشاره به پرداخت نشدن جوایز نقدی و با ارزش بالا به قهرمانان گفت: ورودی مسابقات برای هر ورزشکار ۴۰۰ هزار تومان بود و اگر هزینه‌های رنگ را نیز در نظر بگیریم، هر شخصی با یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌تواند در مسابقات شرکت کند. از رنگ که سودی نگرفتیم و هزینه ورزشکاران که حدودا ۷۰۰ نفر بودند، نزدیک به ۲۵۰ میلیون می‌رسید که با وجود هزینه‌های برگزاری مسابقه، چیزی برای هیئت باقی نماند، با این حال دیگر نمی‌توانیم جوایز مالی خاصی را برای قهرمانان در نظر بگیریم. اسپانسری که داشتیم هم منابع مالی در نظر نگرفت و فقط تعدادی مکمل‌های بدنسازی برای قهرمانان در نظر گرفته بودند.

لک افزود: ما می‌توانیم اسپانسرهای دیگری نیز داشته باشیم اما وضع مالی شرکت‌ها و اسپانسرها خیلی خوب نیست و نمی‌توانند هزینه بالایی برای ما داشته باشند. برای مثال یک اسپانسر باید حدود ۲ میلیارد هزینه کند تا بتواند جوایز خوبی برای همه قهرمانان در نظر بگیرد و کسی در مسابقات ناراضی نماند و جواب زحمت‌های ورزشکاران داده شود.

قهرمان اسبق پرورش اندام ایران درمورد مقبولیت جهانی کمپانی‌های بدنسازی مثل IFBB خاطرنشان کرد: من از مافیایی و انحصاری بودن یک سری موضوعات متنفرم. در تمام دنیا ورزشکار آزاد است که خودش یک مسابقه یا کمپانی که برتر می‌داند را انتخاب کند؛ فقط در فدراسیون ما یک کمپانی را به ورزشکاران تحمیل می‌کنند. اگر ما بتوانیم حضور همه کمپانی‌ها را در فدراسیون پرورش اندام مدیریت کنیم، خانواده پرورش اندام در ایران به شدت گسرتش می‌یابد. اینگونه می‌توانیم کمیته‌هایی مثل داوران، مربیان و... را برای هر فدراسیون به صورت اختصاصی تشکیل دهیم و با رقابت پیش آمده هر روز شاهد پیشرفت بیشتر باشیم.

رضا لک: کنترل دوپینگ در بدنسازی وجود ندارد/ باید انحصار IFBB در فدراسیون ایران شکسته شود

وی ادامه داد: کسانی که در بدنسازی فعالیت می‌کنند هم با وجود رقابت بین کمپانی‌ها رضایت بیشتری پیدا می‌کنند زیرا هر کس بتواند شرایط و جوایز بهتری را ایجاد کند، ورزشکاران به سمت آن می‌روند. باید فدراسیون به صورت دموکراسی عمل کند تا همه در کنار هم باشند و اجازه دهیم بچه‌ها به مسابقات مختلف بروند.

دبیر هیئت پرورش اندام تهران با تاکید بر عدم وجود تست دوپینگ در مسابقات بیان کرد: صادقانه و شفاف بگویم که تمام مسابقات پرورش اندام در ایران همراه با دوپینگ است. هر کس که در مورد کنترل دوپینگ صحبت می‌کند، تنها با کلمات بازی می‌کند؛ در واقع نبود دوپینگ در پرورش اندام هیچ معنایی ندارد. ما در کمیته‌های سلامت در حال فرهنگ‌سازی هستیم که ورزشکاران به سمت استروئید و هرمون نروند ولی هنوز خیلی زود است که بخواهیم ادعای کنترل دوپینگ داشته باشیم.

وی درباره حواشی پیش آمده برای هیئت تهران و معرفی خودش به عنوان دبیر جدید گفت: من قرار نیست جای کسی را بگیرم و رئیس هیئت با دبیر قبلی دچار اختلاف سلیقه شد. ما نتیجه و خروجی کارهای خودمان را به نمایش می‌گذاریم و بقیه می‌توانند در آینده ما را قضاوت کنند. از این پس هم به دنبال رفع ایرادها هستیم تا هر روز رقابت را برای ورزشکاران ساده‌تر کنیم. خیلی به دنبال شفاف‌سازی در داوری و کمیته‌های مختلف هستیم. در همیت مسابقات هیچ درگیری و اعتراض خاصی نداشتیم و دلیل آن دقت ما در انتخاب داوران است؛ داورانی که حاشیه داشتند و یا شاگردانی روی استیج داشتند را بکار نگرفتیم تا اعتراضی و شبهه‌ای نباشد.

رضا لک: کنترل دوپینگ در بدنسازی وجود ندارد/ باید انحصار IFBB در فدراسیون ایران شکسته شود


سه شنبه 27 تیر 1402 ، 30 : 10

کد خبر :

بازدید : 127
• بزرگنمایی متن خبر


سرخط اخبار ورزشی

پربازدیدترین ها