طبق اعلام پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد:
جاده یاسوج به اصفهان؛ از تاخت و تاز شوتی ها تا تلفات انسانی
به گزارش سبحان ، جاده های استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار پر خطر هستند و علاوه بر این جاده های استان مسیر عبور شوتی هاست که این مهم یک بحران جدی و چالش عجیب است.
به دلیل اینکه کهگیلویه و بویراحمد کریدور شمال به جنوب محسوب می شود ترافیک بسیار سنگین و محل عبور کامیون های بسیار است و جاده های دوطرفه باریک پر خطر و پرتصادف بسیاری دارد و این استان یکی از مسیرهای خطرناک کشور است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در مسیرهای یاسوج به بابامیدان، شیراز به یاسوج، سمیرم به اصفهان عملیات چهار خطه کردن در حال انجام است.
سید علی احمدزاده افزود: تا پل قره حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد است و در آن وسط راه نه چهار محال و بختیاری و نه اصفهان انگیزه تعریض آن را ندارند زیرا بیشتر مردم این استان بهره مندند و انگیزه ای که بیایند و در آن مکان هزینه کنند ندارند.
وی عنوان کرد: این مطلب بین چهار محال و بختیاری و اصفهان این منطقه پل قره تا سمیرم رها شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این محدوده خارج از استان است و چون خارج از استان است و نمی توان برای آن درخواست اعتبار داد.
احمدزاده ادامه داد: طبق اعلام پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد، یک چهارم تلفات رانندگی در محور یاسوج – اصفهان به عنوان حادثه خیزترین محور درون استانی اتفاق می افتد.
وی تاکید کرد: در سفر دوم رئیس جمهور برای جاده های بین شهری ۱۱ هزار میلیارد تومان و جاده های روستایی ۱۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده شده است تا ما از این وضعیت خارج شویم.
احمدزاده بیان کرد: مشکل دیگری که استان در جاده یاسوج به اصفهان دارد وجود خودروهای شوتی است که مسیر خودروهای شوتی به طور کامل بر روی این استان افتاده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالای سه هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین شوتی در این مسیر تردد دارند.
وی عنوان کرد: در ماه گذشته ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت پاسگاه میمند در این جاده اختصاص داده شده است و عملیات اجرایی آن آغاز شده است تا بتوانیم حداقل مسیر شوتی ها را روی استان برداریم.
احمدزاده تصریح کرد: جمعیت جوان زیادی در این مسیر مشغول کار قاچاق هستند که بیشتر فرزندان همین استان دیگر استانها از جمله بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان هستند و اعلام کرده ایم شناسایی شوند و بیشترین تلفات در این تصادفات شوتی ها رخ می دهد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این خودروها بسیار حادثه آفرین هستند که یا خودشان تلف می شوند و یا مردم را به کام مرگ می کشانند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر بار سنگین ترافیک کازرون، بوشهر، بخشی از خوزستان که بیشتر کامیون هستند روی این جاده افتاده است و پاتاوه هم به آن اضافه می شود.
احمدزاده عنوان کرد: این جاده کشش این همه بار ترافیک را ندارد و شاهد تلفات بسیاری در این جاده هستیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در یکی از تصادفات شاهد بودیم که در پژویی ۱۲ افغانستانی کشته شدند و چهار نفر هم مجروج شدند، این ۱۷ نفر همه در یک خودرو بودند.
وی بیان کرد: قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر در این مسیر بسیار زیاد شده است و ساخت پاسگاه میمند که تا پایان سال به بهره برداری می رسد خود به خود در کاهش آمار تلفات تصادفات و کاهش این خودروهای شوتی موثر خواهد بود.
احمدزاده تصریح کرد: در این استان ما اصلا اتوبان نداریم و فقط محور چهار بانده می شود و هر جا چهار بانده شد تلفات جمع شد.
وی ادامه داد: ۱۲ درصد تلفات تصادفات کهگیلویه و بویراحمد مربوط به کمربندی یاسوج است که به شدت کار در این محور در حال انجام است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پنج کیلومتر از آن کار شده و هفت کیلومتر دیگر در حال کار است.
احمدزاده تصریح کرد: برای تمام پیچ های پر خطر استان اعتبار قرار داده شده است و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای این کار قرار داده شده تا پیچ های پر خطر را برداریم تا تلفات جاده ای پایین بیاید.
وی افزود: ۱۱ همت پول نیاز است تا این چند جاده حداقل به جایی برسانیم که دیگر تلفات ناشی از تصادف نباشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در سفر نخست رئیس جمهور سه همت و ۶۰ میلیارد تومان پول داشتیم و با تلاش های انجام گرفته به هفت همت رسانده شد اما این استان اعتبار خیلی زیادی نیاز دارد تا در بحث راه و حمل و نق تغییرات ایجاد شود.
احمدزاده ابراز کرد: روستاهایی در استان هستند که اصلا جاده روستایی ندارند و مسیر مال رو است و حتی موتور سیکلت در آن ها عبور نکرده است و در زمستان ها ارتباط این روستاها کاملا قطع می شود.
وی عنوان کرد: پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده عشایری در استان وجود دارد و در استان ۷۲ هزار جمعیت عشایری در قالب ۱۲ هزار خانوار وجود دارد که باید هر ساله این میزان جاده با کمترین اعتبار بازگشایی شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این استان نسبت به سایر استان ها عقب است و کارهای نشده بسیاری وجود دارد اما به توجه آقای رئیسی به این استان دل بسته ایم و به وزرا دستور داده اند.
وی افزود: نگرش بسیار خوبی در دولت برای توجه به استان ایجاد شده است و این توجه بی سابقه است و بنابراین بسیار امید پیدا کرده ایم در سفر دوم جاهایی که دیده نشده است.
به گزارش سبحان ، افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.